«Widerøes rutekutt er en del av en historisk nedbygging. Vi kan rett og slett ikke finne oss i det som skjer.»

Av

Rutekutt som svir

DEL

Leder Widerøe kutter 4000 flyavganger. De fleste av dem i Nord-Norge. Årsaken er økte kostnader der passasjeravgiften svir mest for flyselskapet. Nok en gang er det distriktene og Nordland fylke som rammes hardest. Og det i en tid der fraflyttingen er historisk høy. Det er på tide at politikerne generelt og regjeringen spesielt, tar grep og forhindrer rutekutt i det omfanget som nå er varslet.

Det var mandag at Widerøe offentliggjorde omfattende kutt i flyrutene. Flytransport er på mange måter distriktenes og særlig Nord-Norges og Vestlandets viktigste transportåre. Vi er helt avhengig av et rutetilbud som sikrer effektiv transport i Nord-Norge og fra Nord-Norge og til resten av landet.

Aller hardest rammet denne gangen er Widerøes flyavganger til og fra Evenes. Dersom rutekuttene gjennomføres som planlagt blir det eksempelvis ikke mulig å reise til Bodø med fly fra Evenes. I neste omgang kan det være Helgeland eller andre regioner i Nord-Norge som får flytilbudet rasert. Det er på høy tid med en massiv protest mot den raseringa Distrikts-Norge nå utsettes for.

Samtidig med at fraflyttingen fra landsdelen er historisk høy, har ferjeprisene nådd historiske høyder. Det kuttes dramatisk i annen kollektivtransport som buss og hurtigbåt. Og mandag kunne Nordland fylkeskommune melde om at planlagt vedlikehold og utbedring av flere veistrekninger i fylket nå settes på vent på grunn av pengemangel. Vi kan godt legge til at Postens kutt i postombæring, Telenors varslede avvikling av fasttelefon også i områder uten mobiltelefondekning, mangelfull bredbåndsutbygging og en kommuneøkonomi pint til det ytterste, bidrar i sterk grad til avvikling av lokalsamfunn og avfolking, først av bygdene. Etter hvert vil fraflytting og nedgang i folketallet også ramme mer sentrale strøk i Nord-Norge.

Det er en politisk oppgave å se helheten og å skjønne sammenhengen i det som skjer i samfunnet. Widerøes rutekutt er en del av en historisk nedbygging. Vi kan rett og slett ikke finne oss i det som skjer. Så kan man godt forsøke å forklare Widerøes tiltak for å sikre forsvarlig økonomisk drift med en posisjonering og et spill når fylkene og ikke staten, blir motpart når det nye rutekartet skal tegnes.

Så kan man godt argumentere med at Widerøe har fått kuttet sine avgifter med 40 millioner kroner. Men det nytter lite når avgiftene samlet sett øker med fem millioner kroner. Det er å gi med den ene handa og ta med den andre, og er blitt en svært kjent politisk øvelse.

Vårt håp er at regjeringen og samferdselsdepartementet denne gangen tørker krokodilletårene og handler. Vi kan ikke sitte stille og se på at halve landet demonteres bit for bit. Det er det som nå skjer om ikke storsamfunnet og våre fremste folkevalgte reagerer og handler. Det er nok prat nå.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken