Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Det komplette finanshuset - Midt i Mosjøen

Annonse fra Grong Sparebank

Som en fargeklatt i Mosjøen sentrum lyser de opp - gjengen i finanshuset. For å være helt sikker på å synes i bybildet er inngangen deres kledt i komplimentærfargene grønt og rødt. Bli med inn og bli bedre kjent med dem som jobber her!

grong sparebank mosjøen
Lise Vinje, kunderådgiver PM i Grong Sparebank.

Innenfor finanshusets vegger er Lise Vinjes kontor et av de første du kommer til. Lise er opprinnelig fra Fauske og har bodd i mange år på Mo og i Oslo. 

Ville hjem til nord

- Jeg er gift med en fra Mosjøen, og da vi skulle ha barn nummer to bestemte vi oss for å flytte nordover igjen. Mannen min fikk jobb på kraftlaget, og jeg fikk jobb her i Grong sparebank da de startet opp i Mosjøen for snart fem år siden.  Da dattera vår begynte i barnehagen på landbruksskola snakket hun jo det de andre ungene kalte "lekespråk", så da la jo hele barnehagen om til østlending. Men nå har hun fått ordentlig vefsning-dialekt, forteller Lise og ler.
 

Jobben i Grong sparebank synes hun var perfekt for en nykommer til byen midt i Norge. 

- Jeg er veldig heldig som får sitte i en slik rådgiverposisjon med de mulighetene det innebærer til å bli kjent med lokalbefolkningen. Da jeg kom hit kjente jeg kun svigerfamilien, mens nå kan jeg gå på gata og hilse på folk. Det er veldig artig, sier hun. 


Lises jobbhverdag består i å snakke med kunder om sparing, lån, konto, forsikring og mye mer. Etter arbeidstid studerer hun, og til våren blir hun autorisert finansiell rådgiver.

grong sparebank mosjøen
May-Liss Båtstrand og Lise Vinje, kunderådgivere PM hos Grong Sparebank

Over 30 års erfaring

Rett over gangen sitter May-Liss Båtstrand som er autorisert finansiell rådgiver. Hun har erfaring i bransjen fra helt tilbake til 1985 og Fokus bank. 

- Jeg startet der, og fortsatte i Helgeland sparebank da de kjøpte Fokus. Jeg jobbet med mye forskjellig; de siste årene med regnskap. Savnet etter kundekontakt var der, og jeg tenkte at hvis jeg skulle gjøre noe nytt så måtte jeg gjøre det nå. Jeg begynner jo å bli voksen. Nå jobber jeg med sparing og kreditt, personforsikring og egentlig hele spekteret. Vi er jo ikke så mange her, så det blir litt sånn at alle kan svare på alt. Jeg synes det er spennende å ha mange forskjellige ting å gjøre. Samtidig har vi kortere vei både mellom avdelingene og når det gjelder beslutningstaking. Vi har blitt godt etablert i Mosjøen og på Helgeland, sier May-Liss.
anita nordli grong sparebank mosjøen
Anita Nordli, kunderådgiver PM hos Eika forsikring/Grong Sparebank

- Dette har vært livet mitt 

Like i nærheten av de som har ansvar for privatmarkedet i Grong sparebank sitter Anita Nordli som jobber med privatmarkedet hos Eika forsikring. 

- Kundene kan komme rett inn til meg for å få forsikring etter at de har vært i banken. Trenger de å snakke med en eiendomsmegler har vi det også her, så det er veldig enkelt med alt på ett sted, sier hun. 

Anita begynte i sentralbordet hos en annen bank i 1985 og har siden da jobbet med det meste innen bank og forsikring. 

- Jeg var også på bokholderi, som det het i de dager. Så det er det her som har vært livet mitt. Det som driver meg er at jeg er glad i folk, og trives med å få lov til å hjelpe kunden. Det er det som er viktig. Og så er vi jo en trivelig gjeng som jobber her, om vi kan få si det selv, smiler den blide damen. 
aktiv eiendomsmegling
Rita Aanes og Merete Solvang, Aktiv eiendomsmegling

Hjelper deg over dørstokken

Før vi går lenger inn i finanshuset tar vi en svingom til venstre. Her sitter tre flotte damer som gjerne er med deg på reisen i en av de største fasene i ditt liv. Eiendomsmeglerne Aktiv Helgeland startet opp i Mosjøen første august 2013. 

- Jeg og Merete Solvang hadde jobbet sammen i meglerbransjen siden 2005 da vi bestemte oss for å starte vårt eget firma, og vi trives kjempegodt her på huset sammen med Grong SPB og Eika forsikring. I februar 2018 ansatte vi Monica Theres Våg Lorentzen som vår egen fotograf, sier Rita Aanes. 
- Hobbyen min ble jobb, det er fantastisk artig. Jeg kommer tett på folk - er jo hjemme hos dem og tar bilder, forteller Monica. 

Hun får skryt av kollega Merete.

- Hun er kjempedyktig, det ser du jo på prospektene. Det er nesten sånn at hun kan trylle. Husene skal jo framvises slik de er, og bildene hennes er veldig troverdige. Hun bruker ikke for stor vidvinkel slik at det ser ut som om du kommer inn i en balletthall, sier Merete som selv synes hun har en spennende jobb.

Ved å være med på denne reisen blir man glad i kunden. Det er veldig koselig, og det gir meg masse

Merete Solvang, Aktiv Helgeland

- Vi har et lite, nært og koselig miljø her, og har blitt et fulltallig kompetansehus med bank, forsikring og megling. For meg er megling en spennende jobb fordi du kommer så nært folk. Man er med dem i en spesiell fase i livet og når de skal ta en stor avgjørelse. Jeg presser ingen, men er en medhjelper i en prosess hvor man prøver å belyse fordeler og bakdeler med kjøp og salg. Mange har bygd husene selv og hatt et helt liv der, og så skal de ta det steget det er å flytte inn i en leilighet for å få det mer lettvint. Ved å være med på denne reisen blir man glad i kunden. Det er veldig koselig, og det gir meg masse, sier Merete.

Les saken om "Fire på flyttefot" her. 

Torgeir Kroknes Tove Bukten grong sparebank mosjøen
Torgeir Kroknes og Tove Bukten, forsikringsrådgivere BM ved Eika forsikring/Grong Sparebank

Bedriftsrådgiverne 

Helt innerst i finanshuset sitter de som jobber med bedriftsmarkedet. Tove Bukten er bedriftsrådgiver innen bank og forsikring. 

- Jeg har tidligere jobbet i PM (privatmarkedet) og synes det var veldig interessant å gå over til BM (bedriftsmarkedet). Her får man mer å bryne seg på. Jeg er mye ute og farter, ikke bare i Mosjøen, men også Brønnøysund, Vega, Herøy, Hattfjelldal og Trofors for å nevne noen. Jeg liker å følge opp kundene ute i "felten", og jeg tror de også setter pris på det at vi kommer og ser hvordan de har det. At de vet hva de forsikrer og finansierer, og at de vet at jeg kjenner til bedriften. Samtidig er det viktig i jobben å ha et ansikt, sier Tove.

Jeg synes det er viktige ting vi holder på med - å sikre verdiene til folk

Torgeir Kroknes, forsikringsrådgiver

Innenfor Tove har Torgeir Kroknes sitt kontor. Han er forsikringsrådgiver for BM.

- Jeg har jobbet innen bank og finans hele mitt voksne liv, og nå er landbruk og næringslivsforsikring mitt område. Forsikring har fagmessig alltid ligget mitt hjerte nært. Jeg synes det er viktige ting vi holder på med - å sikre verdiene til folk. Dette er en givende, utfordrende og spennende jobb og et fantastisk område å jobbe i, både geografisk og faglig sett. Det er hard konkurranse, men vi hevder oss godt med gode produkter og en lokalkunnskap som ikke så mange kan skilte med. Her på huset er jeg en av få haner, men det er vanskelig å ikke trives her, smiler Torgeir.

Sjefen sjøl

Fredrik Hagen er stolt av de ansatte og det de har fått til i løpet av de få årene bedriften har vært etablert i Mosjøen.

- Vi er flinke til å feire oss selv og se tilbake på det vi har gjort. Det gjør vi ved å dra på turer, både i nærmiljøet på sykkel og av og til en utenlandstur. En gang inviterte jeg til hjemmelaget kjøttsuppe hjemme hos meg. Det var suksess. Jeg googla lenge før jeg fikk det til, ler banksjef Fredrik Hagen i finanshuset Grong sparebank. 
Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet