Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Banksjefene Jon Håvard og Fredrik holder det de lover

Annonse fra Grong Sparebank

- Vi er en ryddig og ordentlig bank. Det ligger i kjerneverdiene våre. Vi lover ikke mer enn vi greier å holde, og holder det vi lover. Alt vi gjør skal tåle en forside i lokalavisa.

Hovedbilde: Administrerende banksjef Jon Håvard Solum (til venstre) og avdelingsbanksjef i Mosjøen Fredrik Hagen v/Grong Sparebank 

Disse lovnadene kommer fra administrerende banksjef i Grong Sparebank, Jon Håvard Solum.

- Det er litt kardemommelov over disse enkle levereglene, men verre er det faktisk ikke. Når du følger dem opptrer du ordentlig overfor dine kunder og ansatte, publikum, samfunnet for øvrig, overfor lovgiver og det lovverket som gjelder.

Ja-banken

Solum og avdelingsbanksjef i Mosjøen Fredrik Hagen føler seg priviligert som kan drive bank på et sted hvor kundene stort sett også er av det ryddige, ordentlige slaget.

Folk i Vefsn er utrolig ordentlige

Jon Håvard Solum

- Vi driver bank på små steder; Mosjøen, Steinkjer, Namsos, Rørvik, Grong. Vi er heldige som kan drive bank i en del av Norge der det er et mindre antall konkurser, mindre opplåning og mindre forbruksgjeld pr person. Vårt inntrykk er at de fleste har en ryddig økonomi, og folk i Vefsn er utrolig ordentlige. Det er veldig få som ikke betaler lånene sine. Og så er det jo sånn at hvis noen har havnet i en situasjon hvor de har en utfordrende økonomi, så anbefaler vi dem å komme til oss i stedet for å søke på nettet etter et forbrukslån, sier Solum.

- Vi er en løsningsorientert bank som har et utgangspunkt hvor vi først tenker “ja” . Dersom vi må si nei, så skal det være en god begrunnelse bak det, fortsetter Hagen.

Gjør en forskjell

Grong Sparebank har vokst mye de siste årene, samtidig som andre banker har lagt ned avdelingene sine i distriktsområdene. Solum forteller om stor etterspørsel.

- Dersom vi i stedet hadde åpnet et kontor i Trondheim slik det ble forventet av oss, hadde vi blitt en parentes. Her oppe utgjør vi en forskjell. Ikke bare i Mosjøen der vi fysisk er tilstede, men i omlandet. Vi har blant annet landbruksrådgivere som tilbringer mye av sin tid ute hos kunder på Helgeland. 

Folk begynner å våkne

Fredrik Hagen

Banken åpnet sin avdeling i Mosjøen i 2014. Da kom de inn som et friskt pust, i et marked med lav konkurranse.

- Vi har blitt ekstremt godt mottatt i markedet i løpet av disse fire årene. Folk begynner å våkne. De har skjønt at det kan lønne seg å undersøke betingelser hos de forskjellige bankene, og at å bytte bank kan utgjøre en stor forskjell. Vi er også stor på forsikring i Mosjøen og omland. Vi har svært dyktige folk med oss, sier Hagen.

På tide å bytte bank?

Mange bruker mye tid på å bytte strøm- og mobilleverandør i tide og utide, men dette har faktisk ikke så mye å si for privatøkonomien din.

- Forskjellen mellom et dyrt og billig mobilabonnement er kanskje 100 kr i måneden. Når det gjelder huslån er det imidlertid en helt annen forskjell. Mange tror det er vanskelig å skifte bank. I virkeligheten er det relativt lett, sier Solum.

Å bytte bank kan utgjøre en stor forskjell

Fredrik Hagen

Selv om det er lett å bytte bank er forholdet mellom bank og kunde svært viktig.

- Bank er tillit, i veldig stor grad. Og det gjelder begge veiene; fra banken til kunden og fra kunden til banken. Når du får opprettet det tillitsforholdet så skal du ta vare på det, sier Solum.

Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet