Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fire på flyttefot

Annonse fra Aktiv Eiendomsmegling Helgeland

Dagfinn, Turid, Tore og Laura. To ektepar og to søskenpar. I dette tilfellet er fortsatt to pluss to fire, og alle gleder seg til å flytte inn i en enklere hverdag.

Hovedbilde: Stort engasjement når (fra venstre) Laura og Tore Waag, Merete Solvang, Turid og Dagfinn Nilsskog diskuterer de nye leilighetene. 

Deres splitter nye hjem er det nybygde leilighetskomplekset på Justistomta i Mosjøen sentrum. De to parene ser fram til å bli naboer, og til å rope “Setter du på kaffen?” over til hverandre. 

Godt samarbeid

Laura Waag er gift med Tore Waag. Søsteren til Tore heter Turid Waag Nilsskog, og hun er gift med Dagfinn Nilsskog. Praten og latteren sitter løst når ekteparene møtes i sine snart forhenværende hjem for å planlegge sine nye. Sammen med dem sitter eiendomsmegler Merete Solvang. Hun har fulgt dem siden de tegnet seg på avtalen for tre år siden, før byggingen ble satt i gang. Parene er veldig fornøyd både med leilighetene og med meglerens jobb når det gjelder salg av hus og kjøp av leilighet. 

For det meste tenker jeg; hva i himmelens navn er det vi har holdt på med?

Laura Waag

- Jeg synes Merete har vært kjempegrei å ha med å gjøre. Hun var aktiv i prosessen og gav gode råd, sier Turid.

- Hun er ei kjempedame, sier Laura og legger til:

- En ting er helt sikkert, det har blitt gjort veldig fint arbeid der borte i nybygget. 

Merete Solvang fra Aktiv eiendomsmegling viser hvor ekteparene har kjøpt leiligheter.

Listverk eller ikke listverk

Dagfinn stemmer i;

- Ja, det skal de ha. Men det er sånn som på hotellene, det er ikke taklister. Og det er ikke jeg helt fortrolig med.

- Du kan jo leie inn noen til å legge lister, sier Merete. Da kommer det kontant fra Dagfinn;

- Du, jeg er sånn handymann. Jeg kan det. Men jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre noe med det. Man blir vant til det, og så er det greit, slår han seg til ro med.

- Man går nå ikke med hodet bakpå nakken for å se etter om det er lister der, argumenterer Turid videre før samtalen glir over på drømmen om sommer og grilling. 

Parene har målt opp verandaene og har planlagt oppsett av utemøbler til minste detalj. Dagfinn har tegnet opp alt;

- Se, her er putekassene. Her er stolene og et rundbord. Og så kommer sofaene og… Der står grillen!

- Og så kan vi ha et trillebord til å frakte maten på, sier Tore som allerede har laget et brett med hjul under til bruk under flytting. 

Turid Nilsskog ser fram til å slippe å gå i trapper for å komme seg rundt i huset.

Et enklere liv 

De fire har hatt to år på seg til forberedelser, til forventninger og til å (nesten) ombestemme seg noen ganger. Tore og Laura har bodd 18 år i sitt hus. Turid og Dagfinn flytter fra et hus de har bodd i litt lenger, nærmere bestemt 46 år. Det var likevel ikke vanskelig å bestemme seg for å selge da de oppdaget muligheten for å skaffe seg nye, sentralt beliggende leiligheter i Mosjøen. En lettvint boform uten praktiske bekymringer.

- Jeg så det på nettbrettet mens jeg var i Bodø. Samtidig hadde Turid sett det i avisen. Vi ringte til hverandre og sa, “nå må vi skynde oss å bestille”. Vi var antagelig de første som inngikk avtale der nede. 

Skjerva lå der speilblank og det var sol og fint vær. “Ke du trur når vi kjæm dit”. Da skal vi ta ut et lite bord og sette oss ned der med ei god flaske rødvin.

Tore Waag

Nyttårsaften 2016 hadde de besøk av Tore og Laura, og fortalte dem om planene sine.

- Jeg må jo si at jeg stusset litt da de sa hva de hadde gjort. At de skulle selge huset de hadde bygd selv og flytte herfra. Det gikk igrunn en ganske lang stund før jeg bestemte meg. Eller - jeg bestemte meg ikke, jeg begynte å prate med ho Laura om det. Hun var ikke fullt så engasjert som jeg var. Men etterhvert så kom det seg, sier Tore med glimt i øyet.

- Jeg har nå ikke noe jeg skulle ha sagt, sier Laura og Dagfinn trer støttende til;

- Man har jo lov til å være skeptisk. 

Dagfinn og Turid Nilsskog har solgt huset de bygde selv for 46 år siden.

Opprydding

Det er forøvrig lite skepsis å spore i samtalen, og selv om parene har bodd en mannsalder i sine repektive hus tror de det blir godt å komme seg derfra.

- Vi har jo vaskerom og matrom i kjelleren, med tilhørende trapp vi må gå opp og ned. Og så er det jo snørydding og plenklipping; det blir tyngre og tyngre. Man blir dessverre ikke yngre. Så da tok vi avgjørelsen om å flytte, nå mens vi fortsatt er oppegående. Det blir bra å ha alt på en flate, og å bli naboer med Turid og Dagfinn, sier Tore.

Etter så mange år i samme hus er det mye som må ryddes opp i.

- Turid var nå en måned oppe på kvisten og rydda, sier Dagfinn.

- Nåja, så lenge var det ikke, men det var så lettvint å hive ting opp dit. Det tok sin tid å få ryddet opp, svarer Turid.

Laura skjønner ikke hvorfor de har gjemt på så mye.

- For det meste tenker jeg; hva i himmelens navn er det vi har holdt på med? Jeg har aldri savnet dette, aldri tenkt på at jeg skulle gå på loftet og hente det.

- Kontoret mitt er antagelig verst. Jeg er en forbaska “rotkaill”, sier Dagfinn. 

Gamle og nye minner 

Blant skrot og skrap finnes det likevel noen gullkorn, og Tore synes noe er vanskelig å skille seg av med.

- Ting du husker, minner fra foreldre og sånt, det er verst, sier han og praten går om gamle minner og hendelser de har opplevd mens de har bodd i husene sine.

Mange opplevelser har de hatt, minner tar de med seg og snart er det tid for å skape nye. Tore mimrer allerede fra da de var på visning i det som snart skal bli deres hjem.

- Vi var på visning sammen med et annet par, sto på svalgangen og så utover. Skjerva lå der speilblank og det var sol og fint vær. “Ke du trur når vi kjæm dit”. Da skal vi ta ut et lite bord og sette oss ned der med ei god flaske rødvin. 

Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet