Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Passer godt på arbeidsstokken

Annonse fra Grong Sparebank / Eika forsikring

- Bank i bordet, vi har heldigvis ikke fått bruk for forsikringen. Vi føler oss godt ivaretatt og dersom den dagen skulle komme står vi sterkt rustet, sier Randulf Stensen, daglig leder ved Power Elektroland i Mosjøen.

Hovedbilde: Fra venstre: banksjef Fredrik Hagen, bedriftsrådgiver bank og forsikring Tove Bukten, daglig leder v/Power Elektroland Randulf Stensen og medeier Vegard Johansen.

Bedriften er totalkunde hos Grong Sparebank med bank og forsikring, og er strålende fornøyd med sitt kundeforhold.

- Vi ble kunde hos Grong SPB da de etablerte seg i Mosjøen i 2015. Vi sjekket alternativene, og de hadde den beste totalpakken. Det var såpass stor forskjell fra vår forrige bankforbindelse at vi byttet over. Det som betydde mest for oss var pris og at beslutningsveien var kortere, sier Stensen som allerede var fornøyd kunde hos Eika da de startet samarbeidet med Grong SPB. 

Forsikringen som passer best

Tove Bukten, bedriftsrådgiver bank og forsikring har fulgt Elektroland i Mosjøen alle disse årene.

- Vi har et godt samarbeid. Hvert år når forsikringen skal fornyes har vi en gjennomgang. Det er greit å få tilpasset forsikringen til de forskjellige periodene, noen ganger har man for eksempel større varelager enn ellers. Det er enkelt og oversiktlig å ha bank og forsikring på samme sted, og vi på Grong SPB i Mosjøen kjenner markedet her. Er det noe så prater vi enten på telefonen eller stikker innom hverandre. Det er jo ikke lange biten mellom oss, sier Bukten. 

Randulf Stensen hos Power i Mosjøen liker å finne løsninger som fungerer.

Banken som er nærmest

At banken er nær, både geografisk og beslutningmessig, er viktig både for kunden og rådgiverne. 

- Grong SPB er en smidig organisasjon. Nærheten og beslutningsdyktigheten betyr mye for oss, sier Stensen. Hans kollega Morten Elvheim stemmer i; 

- Det er lettere å nå fram hos Grong SPB. Et mindre antall folk å forholde seg til og mindre byråkrati, sier han. 

Banksjef Fredrik Hagen forteller at dette er en av retningslinjene som banken har. 

- Vi er pålagt å tenke ja først. Det skal være lettvint og gå fort, og vi skal være løsningsorienterte.

Grong Sparebank er en smidig organisasjon. Nærheten og beslutningsdyktigheten betyr mye for oss.

Randulf Stensen

Dette kjenner Stensen seg igjen i. 

- Det er slik vi har det her på Power Elektroland også. Vi hater å si nei, og prøver alltid å finne en løsning. Kundene våre trenger ofte å få input og et nyansert syn på ting. Vår jobb er å finne den beste løsningen for dem. Dette er det samme for bank- og forsikringsrådgiver; deres jobb er å finne en løsning som fungerer for oss, sier han. 

Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet