Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ståle Brattbakk tester digitalt mottak sammen med sin kunderådgiver May-Liss Båtstrand

Først ute med digitalt mottak

Annonse fra Grong Sparebank

- Alle kan bruke dette. Jeg synes det er kjempeenkelt og det fungerer veldig bra.

Ståle Brattbakk har vært totalkunde hos Grong Sparebank og Eika forsikring i fire år. Nå har banken fått en digital mottaksordning og Ståle har bare godord å komme med, både om banken og digitaliseringen. 

- Jeg har prøvd mottaksløsningen og liker den veldig godt. Jeg vil absolutt anbefale den, sier Ståle. 

Foregangsbank

Digitale mottak er på vei inn i alle bransjer. Grong Sparebank er første bank som prøver seg med denne løsningen. Avdelingsbanksjef i Mosjøen Fredrik Hagen er stolt over å være en foregangsbank i så måte. 

- Vi er en liten bank, men har hatt større banker innom for å se på systemet og hvordan det fungerer. Jeg tror mottaksfunksjonen kommer til å forsvinne i alle banker etterhvert, og det vil bli rådgiverne som sitter igjen. Det må likevel være et fungerende system slik at folk føler de blir tatt vare på. Vi er de første som prøver ut dette, og tar det til å begynne med forsiktig og enkelt. Dette for at det ikke skal bli avskrekkende for kunder som ikke er vant til slike løsninger, sier Fredrik. 

Banksjef v/Grong Sparebank i Mosjøen Fredrik Hagen ønsker velkommen inn

Det digitale mottaket fungerer slik at du møtes av en stor og tydelig skjerm ved inngangen. Her har du to valg. Dersom du har en avtale, trykker du på dette valget og du får opp bilde og navn på de forskjellige rådgiverne. Når du velger din aktuelle rådgiver får denne personen en SMS om at du venter på henne eller ham. I mellomtiden får du beskjed om å ta en kopp kaffe. Dersom du ikke har en avtale, vil beskjeden gå til den av de ansatte i banken som for øyeblikket har satt av tid til å betjene vakttelefonen. 

Verdifull tillit

Uansett utgangspunkt vil du bli tatt godt hånd om når du kommer inn i Grong Sparebank. Ståle synes dette er viktig. 

Måten man blir tatt vare på her er mye mer verdt enn man kan betale med penger.

Ståle Brattbakk

- Noen ting i verden kan man ikke kjøpe for penger, og tillit er en av dem. Min rådgiver May-Liss her hos Grong Sparebank hjelper meg med det aller meste. Jeg kan spørre henne om alt som har med økonomi å gjøre. Når hun tar ferie sender hun SMS i god tid i forveien slik at jeg kan få ordnet alt som trengs før hun drar. Det synes jeg er suverent. En enkel ting, men noe jeg som kunde setter utrolig stor pris på. Måten man blir tatt vare på her er mye mer verdt enn man kan betale med penger. Det er en av grunnene til at jeg vil fortsette å være her. Det, og at jeg sparer 4000 i året på forsikringer sammenlignet med min gamle forbindelse, smiler Ståle Brattbakk.  

Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet