Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fra venstre: Bente Bukten og Fredrik Hagen.

– Stolthetsfølelsen BRUSET!

Annonse fra Grong Sparebank

Grong Sparebank er trønderbanken som har kommet til Nordland. De hadde en enorm respons etter sin reklamekampanje i vår. Folk ventet ved døren før åpningstiden, og det ble to uker fullbooket med møter.

Vi var fullbooket de neste to ukene

Fredrik Hagen, banksjef

Når du frem med ditt budskap?
Spør oss om:

• Behovsanalyse av din bedrift

• Kampanjeplanlegging

• Reklame; tekst, bilde, video

• Rådgivning innen sosiale medier


Kontaktinfo:                                       

Roy Lasse Leknes

Salgssjef

Roy@helg.no

+47 970 50 391


Lone Moa

Kunderådgiver

Lone@helg.no

+47 938 85 415

– Samarbeidet med Helgelendingen har virkelig bidratt til resultater. Vi hadde aldri trodd at reklame kunne fungere så godt. Responsen har vært helt overveldende, sier banksjef Fredrik Hagen.

– Grong Sparebank er såpass nyetablert i Mosjøen at vi bevisst har ventet med å markedsføre oss. Helgelendingen er idèrike og presenterte et komplett og spennende konsept for oss; med innhold, manus, produksjon og distribusjon. Dette takket vi umiddelbart ja til. En vinterdag på nyåret slapp vi vår første store kampanje i Nordland. En lokal familie ble intervjuet om sitt kundeforhold, og det ble produsert annonser, tekst, foto og en reklamefilm, forteller han.

Populær kampanje

– Den første kunden sto på døren morgenen etter filmen kom og sa at han ønsket å bytte bank. Han hadde sett filmen. Vi var fullbooket de neste ukene med folk som var interessert i å vite mer om oss, smiler Hagen.

– Målet med reklamekampanjen var å vise essensen i det Grong Sparebank står for. En liten, jordnær og lokal bank som tar vare på sine kunder. Helgelendingen ga oss tett oppfølging og rådgivning om publisering og strategi for sosiale medier. Vi hadde neppe lyktes like godt uten det lokale samarbeidet med dem, sier Hagen begeistret. 

Etter at artikkelen og filmen ble publisert på helg.no lot responsen ikke vente på seg.

– Direktøren på Grong sa at stolthetsfølelsen bruset og at han var imponert over nivået på produksjonen. Det er helt klart at kombinasjonen med video og tekst sammen har hatt stor effekt. Vi fikk utrolig mange nye kunder i dagene etter, og det forteller oss mye om effekten av god lokal reklame, sier banksjef Fredrik Hagen.

Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet