Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fra venstre: Tiril Holmen Ulvang, Trine Holmen og Ingrid Grønbech Nyland.

– Filmen ble helt fantastisk!

Annonse fra NANO

Trine Holmen og NANO vant førstepremien for årets fineste julebutikk under Julebyen Mosjøen, og kunne dermed sette sammen en markedsføringspakke hos Helgelendingen og Helgelendingen Kommunikasjon til en verdi av 50.000 kr. i første halvdel av 2018.

Vi er utrolig stolte av sluttproduktet. Vi hadde aldri trodd at den skulle nå så mange og at vi skulle se en så enorm respons

Trine Holmen, innehaver

Når du frem med ditt budskap?

Spør oss om:

• Behovsanalyse av din bedrift

• Kampanjeplanlegging

• Reklame; tekst, bilde, video

• Rådgivning innen sosiale medier


Kontaktinfo:                                       

Roy Lasse Leknes

Salgssjef

Roy@helg.no

+47 970 50 391


Lone Moa

Kunderådgiver

Lone@helg.no

+47 938 85 415

– Det er rørende at vi ble stemt frem av leserne, og vi vil takke alle som har stemt på oss! Utrolig hyggelig å vinne markedsføring i Helgelendingen for årets fineste julebutikk. Premien ble en reklamekampanje som har vært helt uvurderlig for NANO, smiler innehaver Trine Holmen.

Spesialtilpasset markedsføring

Som en del av premien ble reklamekampanjen planlagt og spesialtilpasset NANOs unike behov. Et nytt grafisk design ble produsert for å underbygge merkevaren til spisestedet, og dette ble brukt i avisannonser og i sesongens nye menyer. I tillegg ble viktige kommunikasjonsbudskap som faste åpningstider kommunisert, og prikken over i'en var produksjon av en reklamefilm. 

– Vi er lille NANO, i en liten by i en liten gate, og vi satser på steinovnsbakt pizza, selskapslokaler og øl fra lokale bryggeri. Nå har vi fått både annonsering i avis, rådgivning i sosiale medier og innholdsmarkedsføring i form av tekst, foto og reklamefilm på helg.no, presiserer Holmen.

Ny rekord

Etter reklamekampanjen opplevde de en enorm respons. Allerede lørdagen etter at videoen ble sluppet på Facebook solgte de over dobbelt så mye pizza som uken før. I løpet av sommeren økte salget av pizza til det firedobbelte.

– Det er rekord! -forteller Holmen begeistret. – Filmen ble helt fantastisk og vanvittig kul. Formålet med en reklamefilm for oss var å fange stemningen i bygget og å beskrive hvordan et besøk ved NANO oppleves. Da jeg så videoen tenkte jeg; ”Dette er oss”. Det har vært utrolig gøy å markedsføre NANO og vi har fått mye skryt fra folk som har sett videoen og annonsene i avisen. Reklame har utrolig stor effekt, sier innehaver Trine Holmen. 

Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet