Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fra venstre: Sverre Storvik, Bård Eggum og Stein Roger Eivindsen.

– Man må investere penger for å tjene penger

Annonse fra Bilfokus

Lokal markedsføring har vært en suksessfaktor for Bilfokus AS i Mosjøen. Samarbeidet med Helgelendingen og Helgelendingen Kommunikasjon har bidratt til økt omsetning hvert år, og de har bevisst økt sitt lokale markedsføringsbudsjett årlig.

Frem til nå har vi prøvd mange forskjellige typer markedsføring, men det lokale fungerer best.

Sverre Storvik, daglig leder

Når du frem med ditt budskap?

Spør oss om:

• Behovsanalyse av din bedrift

• Kampanjeplanlegging

• Reklame; tekst, bilde, video

• Rådgivning innen sosiale medier


Kontaktinfo:                                   

Roy Lasse Leknes                       

Salgssjef                                     

Roy@helg.no                                

+47 970 50 391                      


Lone Moa

Kunderådgiver

Lone@helg.no

 +47 938 85 415

 – Du har kanskje sett oss i flere annonser i år? Kanskje du har sett oss i jaktutstyr, med en grill bakpå en pickup, ikledd lue og votter ved Vefsna, eller fått servert mat i de lyse lokalene våre på Øya? Å være synlig i lokalmiljøet, det er målet. Daglig leder Sverre Storvik smiler lurt. 

– Spennvidden i lokalavisen gjør at vi når svært mange, og kundene nevner at de legger merke til at Bilfokus er veldig synlig lokalt. I tillegg har vi prøvd mye nytt de siste årene, blant annet biltest, bruktbildager, ukens bruktbil og diverse stunt på Facebook for å nevne noe,  forteller Storvik. 

–Vi ønsker å by litt på oss selv og å få en lokal vri på alt vi gjør. Frem til nå har vi prøvd mange forskjellige typer markedsføring, men det lokale fungerer best. Vår kompetanse på bilsalg sammen med Helgelendingen Kommunikasjons ideer og markedsføringskompetanse er en meget god match, mener Storvik.  

Godt samarbeid

– Vi har samarbeidet tett i mange år og det har vært et godt samarbeid med god takhøyde. Sammen har vi funnet gode løsninger. Som en bilforhandler for et av verdens største merker vil vi selvfølgelig ha tilgang til en stor annonsebank, men vi har valgt å legge ned en betydelig sum i lokalavisen. Der blir de ansatte og bilene satt i lokale sammenhenger, i miljøer folk kjenner igjen, forteller han.

– Mange lokale bedrifter er for konservative i markedsføringen. Jeg mener man må investere penger for å tjene penger, slik er det bare, sier Storvik avslutningsvis. 

- Brugata 16, Mosjøen.

- Etablert 19. oktober 2009.

- Forhandler av Ford og Suzuki.

- Lokal bilforhandler med lokale eiere.

- Samtlige eiere arbeider i bedriften og er opptatt av at verdiskapningen skal komme både ansatte, bedriften og lokalsamfunnet til gode.

Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet