Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

EKTE PATRIOTER: Styreleder i Galleria Kunstfestival Annika Honggard (t.v.) og daglig leder Rikke Lund tilhører den unge generasjonen vefsninger som mer enn noe annet ønsker å skape liv og økt bolyst i Mosjøen og Vefsn.

Flyttet hjem for å skape liv i byen

Annonse fra Helgeland Sparebank

De har alltid brent for å bidra til en mer attraktiv by og region. Nå har Annika og Rikke fått en gyllen sjanse til å skape vekst og trivsel.

– Jeg trengte ingen betenkningstid, det ble et rungende ja.

Rikke Lund (25) hadde skapt seg en karriere som utøvende danser via studier på LIPA-skolen som ble grunnlagt av Paul McCartney. Da hun ble tilbudt jobben som daglig leder på Galleria Kunstfestival AS, kom sjansen til å vende hjem.

HJEMVENDTE ILDSJELER

Tilbudet kom fra en annen hjemvendt Vefsning, Annika Honggard (28). Hun ble hentet inn som styreleder i forbindelse med at Galleria ble endret til et aksjeselskap.

Til daglig jobber hun som prosjektleder for bedriftsnettverket ”Ut i Øyan” på Herøy og Dønna.

Siden februar har de to jobbet hardt og intenst for å sette seg inn i oppgavene og sørge for at årets Galleria skal bli så bra som mulig. Dette i tett samarbeid med festival-gründer Stig Ove Sivertsen.

– Utrolig hektisk, meget utfordrende og fantastisk gøy, er oppsummeringen så langt fra de to.

FRA SJØGATA TIL HELE BYEN: Galleria er et ektefødt barn av Sjøgata, men nå skal Annika Honggard og Rikke Lund sørge for at hele byen får ta del i den sju dager lange kunst- og kulturfesten.

VISJONER FOR FREMTIDEN

Parallelt med innspurten til åpningen 7. juli, har de to også begynt å legge planer for 2019. Blant annet vurderer de en fascinerende mulighet med å koble street art opp mot anodefabrikken til Alcoa.

– Vi ser også for oss et tettere samarbeid med ” Byfestveko”, hvor vi får et komplett tilbud på dag- og kveldstid, sier Annika.

KREATIV TUMLEPLASS

Målet med Galleriet står uansett like solid forankret som Øyfjellet:

– Festivalen skal være en kreativ tumleplass for kunst og kultur, enten det dreier seg om malerier, dans, naturopplevelser eller musikk og litteratur, fremholder Rikke.

– Og, ikke minst, ha et tilbud til både barn, ungdom, voksne og de eldre, skyter Rikke inn.

Årets utgave har allerede tatt opp i seg mye av dette, inklusive klatreyoga, padling, kurs i fribroderi og historiske opplevelser.

ENGASJERTE FOLK: Gammelbanken i Mosjøen blir festivalkontor. Her er det Annika Honggard, Rikke Lund, finansrådgiver Aase Winther Neergaard og direktør personmarked i Helgeland Sparebank, Dag-Hugo Heimstad, som diskuterer kunst med liv og lyst.

HELE BYEN SKAL MED

Dermed har de også skapt Norges lengste galleri, en festival med og uten filter kombinert med en yrende folkefest.

– Selv om Galleria på en måte er et barn av Sjøgata, ønsker vi at hele byen skal inkluderes når startskuddet går, sier Rikke.

Nytt av året er nemlig at Sjøsiden er kommet inn som medspiller og arena.

DRØMMEN BLE OPPFYLT: – Det var alltid meningen å komme tilbake og bidra med min kompetanse. Nå får jeg sjansen, sier Annika Honggard.

POPULÆR KUNSTPAUSE

I fjor introduserte Galleria ”Kunstpausen” – i regi av Helgeland Sparebank – en scene hvor bedrifter og gründere innen næringsliv, kultur og opplevelser får fortelle om sin virksomhet. Dette for å spre inspirasjon til øvrig næringsliv og gründere. Dette videreføres i år, nok en gang under ledelse av Anne Severinsen.

– Arrangementet i fjor var en stor suksess, og vi har stor tro på at årets Kunstpause blir minst like bra, sier finansrådgiver i Helgeland Sparebank, Åse Winther Neergaard.

ÅRLIG TRADISJON: Galleria har blitt en årlig tradisjon i Mosjøen, og nå skal festivalen bli enda bedre. Her et glimt fra fjorårets versjon.

DET BANKENDE HJERTET

Hjerteblodet i Galleria består av nærmere 40 frivillige som legger ned en formidabel innsats for at kabalen skal gå opp.

– Det er direkte rørende å se hvor mye folk gir av seg selv for at byen skal få en best mulig festival. Det gir oss en ekstra drivkraft til å gå den ekstra mila, sier Rikke og Annika.

KULTUR GIR BOLYST: – Et levende kulturliv gjør at flere får lyst til å bosette seg i byen og det har jeg lyst til jobbe med, sier Rikke Lund.

DRIVKRAFT FOR VEKST

Så hadde ingenting av dette vært mulig uten en solid hovedsponsor. For Helgeland Sparebank, passer Galleria som hånd i hanske med bankens visjon:

– Å være en drivkraft for vekst på Helgeland.

– Det er en glede å kunne sørge for at noe av overskuddet i banken går tilbake til nærmiljøet gjennom gode opplevelser for befolkningen, samtidig som vi bidrar til god næringsutvikling, sier Dag-Hugo Heimstad, direktør personmarked.

– Banken heier på alle offensive krefter i regionen og når to unge damer går i bresjen for å løfte Galleria til nye høyder, så er dette noe vil gjerne vil støtte.

VIKTIG FOR BANKEN: – Galleria representerer verdier som er sentrale for banken, nemlig en drivkraft for vekst, sier direktør personmarked i Helgeland Sparebank, Dag-Hugo Heimstad.

Helgeland Sparebank er en drivkraft for vekst og leverer bank- forsikring- og spareprodukter gjennom god rådgivning. 

Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet