Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Før man kjører på langtur, kan det være lurt å sjekke om vindusviserne bør skiftes, sier delelagersjef Thomas Johansen i Bil i Nord.

Unngå riper og dårlig sikt - derfor bør du skifte vindusviskere

Annonse fra Bil i Nord

Når vindusviskerne ikke lenger får med seg alt, og det legger seg striper eller en film på bilruta – da er det på tide å bytte.

Striper og film på bilruta er tegnene på at gummien på vindusviskerne begynner å bli hard.

– God sikt er viktig, og dårlige viskerblader som legger igjen striper på frontruta er både irriterende og til syvende og sist trafikkfarlig å kjøre med, sier delelagersjef Thomas Johansen hos Bil i Nord.

Skift 1-2 ganger i året

Vindusviskere er forbruksvare, og delesjefen mener man bør minimum skifte dem én gang i året.

– Det legger seg støv, skitt og asfaltrester også på vindusviskerne. Hver dag får gummien får tøff behandling av det nordnorske været. Kaldt vær gjør gummien hard, noe som øker sjansen for at den kan sprekke. Hvis gummien blir tilstrekkelig slitt, kan også metalldelene på viskerbladene lage riper i vindusruta, sier Johansen.

Les også: Er hjulene ute av kurs? Dette bør du sjekke før du drar på ferie.

Vask vindusviskerne

For å forlenge levetiden til viskerne, bør du rengjøre dem med jevne mellomrom.

– Jeg vil anbefale å rengjøre viskerne 1 gang i uka. Da får du med deg mye støv, skitt og asfaltrester. Dra over med en tørr klut, det ligger mye skit på viskerne som ikke ses, fordi de er svarte.

Les også: Skal du på campingferie? Dette må du huske på.

Beskjeden investering

Vindusviskere kommer i alle prisklasser, men delelagersjefen mener det er noen store fordeler ved å dra til forhandleren og kjøpe originale deler.

– Originale deler er gunstig i pris og man vet at de holder svært god kvalitet. De passer også godt til vindusviskerarmen. Vi har noen som har vært uheldig og kommet inn med ødelagt feste, fordi de har knekt hele armen som vindusviskerne skal festes på. Da må dessverre hele armen byttes, og det blir langt dyrere enn å kjøpe ny vindusvisker, sier delelagersjefen.

Det er flere ting på bilen du bør sjekke før du legger ut på sommerens langtur. Er vindusviskerne dine klar til å vaske bort regnskyll, veistøv og insekter?

Ta kontakt med en av Bil i Nords forhandlere dersom du ønsker å kjøpe nye vindusviskere foran årets sommerferie.

Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet