Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Lite, men godt i Sjøgato

Annonse fra NANO

Navnet omtaler det aller minste, men Nanos sjarm er så stor at det nesten bobler over. Nå drømmer innehaveren om å bringe konseptet til andre byer.

Det er noe helt spesielt med atmosfæren i det gamle. Du kjenner lukten av tømmerstokker som ble reist til et hus for 150 år siden, mose og halm som ble brukt som isolasjon kan enda skimtes i sprekkene, og de subtile merkene etter tusenvis av gjester er mulig å se, om du ser godt nok etter. Bygget er gammelt nok til å være en museumsgjenstand, men her inne på Nano møtes det gamle og det nye for å gi deg som gjest en opplevelse helt utenom det vanlige. 

Jeg har nok lagt sjela mi i dette stedet

innehaver, Trine Holmen

Driver Nano: Trine Holmen mener hun har en givende jobb og legger til det lille ekstra for at gjestene skal trives.

Midt i Sjøgato, Nord-Norges lengste trehusbebyggelse, finner du Holmens hjertebarn og yndling. Om man ser på innehaverens øye for detaljer, blir det raskt tydelig hvorfor man kan bruke slike beskrivelser. Lite er overlatt til tilfeldighetene i dekoren og interiøret. Friske og fargerike blomster pynter en innbydende uteservering, og inne føles det som å sette seg i sofaen i stua hjemme. 

– Det er kult når det gamle møter det nye og det er jeg som står for dekoren her inne. Man skal ta vare på tradisjonene men man må jo leve i tiden og følge med på trender, sier Holmen. 

Øye for detaljer: Borddekkingen ved arrangementer ved Nano skal gi deg godfølelsen. (Foto: Trine Holmen)

Pizza bakt i steinovn og lokalt øl

Det første som møter deg når du går inn i varmen er den tradisjonelle pub-følelsen. Latteren henger løst blant gjester som har møtt opp for å ta en prat i lunsjen. Bak stilrene tappekraner i kobber er det et stort mangfold av etiketter fra lokale produsenter. Her kan man virkelig utforske kornbryggets mange variasjoner, og det finnes mange typer, siden historikere mener øl sannsynligvis har blitt brygget i over 6000 år. 

Hyggelig pub: Trine Holmen og hennes to voksne døtre står ofte ved spakene i helgene. Satsningsområdet er lokale produsenter.

Vi har spesialisert oss på å sette øl til mat, på samme måte som man gjør med vin. Det er så mange forskjellige typer at man kan få drikken til å passe til både forretter hovedretter og dessert. Ekstra gøy er det å kunne bruke lokale råvarer.

Trine Holmen

Deilig pizza: Den perfekte temperaturen for tynn italiensk pizza er rundt 400 grader. Det oppnås med vedfyring med bjørkeved. Ved Nano kan du faktisk se maten bli laget.

Det som skulle være en hobby og en front for Holmen Gård har blitt så populært blant lokalbefolkning og turister, at åpningstidene er utvidet. I tillegg utvikles det et stadig mer variert tilbud. En matservering som har blitt perfeksjonert siden starten i 2015 er Nanopizzaen. 

– Her kan du få en steingod pizza, det må jeg kunne si. Vi har en vedfyrt steinovn som når den perfekte temperaturen for steking. Her får du delikat italiensk pizza med tynn og sprø bunn, sier Holmen. 

 

God stemning: I lokalene ved Nano kan man sitte i ro og mak og nyte et glass kald eller varm drikke.

Selskapslokaler og stor uteservering

Sommeren og fellesferien nærmer seg med stormskritt og Nano er klar til å ta imot gjester i alle aldre og i alle sammenhenger. Enten du ønsker å slappe av og møte venner for en hyggelig prat, om bedriften din skal avholde et møte med mulighet for servering, eller om du skal invitere gjester til et stort selskap. Nano har en av Sjøgatos største uteserveringer, og i 2.etasje er det selskapslokaler for opp til 35 gjester.

Vi har hatt alt fra tre og helt opp til ni-retters middagsserveringer. Ved arrangementer tilbyr vi menyer basert på råvarer fra Holmen Gård og Helgeland, servert med passende øl. I sommer skal vi også ha sommercafé med en litt utvidet daglig meny

Trine Holmen

Selskapslokaler: Her oppe kan man arrangere alt fra bedriftssamling til konfirmasjon. Nano ordner servering av mat og drikke.

På baksiden av bygget, med Vefsna som nærmeste nabo kan du sitte i ly for vinden og ha utsikt opp mot Øyfjellet. Ved uteserveringen på siden mot Sjøgato kan du se pizzaen din bli bakt i steinovnen som står utendørs, akkurat som ved en italiensk restaurant. 

Historisk trehus

Omgivelsene for middagsserveringen er flotte også i 2.etasje. Bygget man sitter i ble etablert som et skjenkested av Hjeronimus Forsjord i 1871 og har en lang historie.

– Det ble lenge kaldt Forsjordhuset lokalt. Han bodde oppe og hadde skjenkestua i 1.etasjen. Den gangen var inngangen mot Nergato og Vefsna, forteller Holmen.

Det har vært butikk i bygget, og på 80-tallet ble det startet en gourmetrestaurant som ble oppkalt etter Hjeronimus.

– Enda kommer det folk inn hit og ser om de kjenner seg igjen og spør: Var det her Hjernonimus var? Det er gøy at bygget har en slik rik historie, sier Holmen.

I dag er sirkelen sluttet når Nano igjen er tilbake til røttene som skjenkested/pub. 

Bakgård og uteservering med historisk sus: Bildet er brukt med tillatelse fra fotograf Monika T.V Lorentzen (Foto: Monika Therese Våg Lorentzen)

Vil bringe konseptet videre

Det kan kanskje kalles en nisje, et sted som er såpass lite og spesialisert på lokalbrygg og pizza. Det er i alle fall noe man er vant med å finne i større byer, og Holmen forteller at mange blir overrasket over å finne noe slikt i Mosjøen. Hun synes møtet med fornøyde kunder er givende og selv om det er mye jobb, innrømmer hun at hun drømmer om å utvide virksomheten. 

Nå har babyen kommet seg på føttene, sier hun med et lurt smil. Vi har snakket om å prøve også i andre byer, det er kanskje ambisiøst å si, men vi får se!

Trine Holmen

Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet