Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

LYKKELIG LEILIGHETS-EIER: Hans-Petter Jørgensen ser frem til en aktiv pensjonist-tilværelse og er nå en svært fornøyd eier av en leilighet i Myrveien.

Klar for et nytt liv – i en ny bolig

Annonse fra REDE Eiendomsmegling

Som nyslått pensjonist ønsket Hans-Petter å bruke mindre tid på huset og prioritere hytte, båt og snøscooter. Rede Eiendomsmegling løste oppgaven på rekordtid.

– Det blir på mange måter et helt nytt liv.

Hans-Petter Jørgensen (67) kikker seg rundt i leiligheten i Myrvegen. Alt er ikke kommet på plass, men han stortrives i sitt nye hjem. Fra balkongen ser han rett inn i naturskjønn natur, hvor fuglekvitringen slår salto mellom irrgrønne trær.

FANTASTISK UTSIKT: – Jeg setter umåtelig stor pris på naturen og da er det jo bare magisk å ha en slik utsikt fra balkongen, fastslår Hans-Petter.

FRI FRA FABRIKKEN

67-åringen ser frem til pensjonisttilværelsen, men er fortsatt ikke helt fortrolig med tanken på at han ikke skal stille på jobb.

Etter 44 år som støperi-operatør, er stemplingsur, vernesko og hjelm blitt en del av sjela.

Han kom til Mosjøen i 1974, en 23-åring med hele livet foran seg. Og det ble det enorme industriområdet nede ved fjorden som skulle bli hans base. Det som en gang het Mosal. Aluminiumsverket. Hjørnesteinen i Vefsn. Verket som startet i 1958, i bunnen av en trang fjord. Verket som i dag heter Alcoa. 

For da Norge skulle gjenreises, var det billig kraft som var nøkkelen til nye arbeidsplasser. Kringsatt av fjell og omkranset av et summende høyspentnett, ble Mosjøen forvandlet til et pulserende industrisamfunn.

MINDRE PLASS – MER TID: – Når jeg ble alene, ble en enebolig for stort. Denne leiligheten er perfekt for mitt nye liv, sier Hans-Petter.

FRA SKAUGUM TIL HALSÅSEN

Hans første stopp var en hybel på ”Skaugum”, arbeiderboligene rett ved siden av verket. En kjæreste dro ham opp til Olderskog. To ble til tre, og familien bodde i Rådhusgata og på Skjervengan, før de endte opp i en enebolig i Snevegen i Halsåsen. Med majestetisk utsikt.

– Det ble for mye å styre med.

For seks år siden ble Hans-Petter alene. Han tenkte mye på hvordan pensjonisttilværelsen skulle bli.

– Jeg har jo hytte i Fagervika. Jeg ønsket meg en enklere tilværelse. Og behøvde mindre plass.

EFFEKTIVT SALG: Ninni Moldrem hos Rede Eiendomsmegling sørget for at Hans-Petter Jørgensen fikk solgt boligen sin i Sneveien på en trygg og effektiv måte.

FORLOKKENDE NATUR

På hytta har han en 18 fots Hansvik med en 40 hk Yamaha som lokker hver vår.

– Jeg elsker å dra ut med dorga.

Vinterstid er det snøscooteren som er turkameraten. Da kan den spreke 67-åringen fort finne på å sette kursen til Hattfjelldal, via Herringen.

Med andre ord, Hans-Petter trengte å gjøre noen dramatiske grep. Noe som skulle vise seg å bli langt enklere enn han fryktet. For da han kjøpte leiligheten i Myrveien, møtte han megler Ninni Moldrem fra Rede Eiendomsmegling.

– Da ble det helt naturlig å velge henne når jeg skulle selge huset.

FANT TONEN: Hans-Petter og Ninni fant tonen fort. – Hun var svært hyggelig og meget profesjonell. Både kjøp og salg gikk knirkefritt, oppsummerer Hans-Petter.

TRYGGE HENDER – FRA DAG ÉN

Noe som ble forsterket av at Hans-Petter er en livslang kunde i Helgeland Sparebank. Dermed var alt samlet under samme tak og prosessen gikk knirkefritt.

– Jeg følte at jeg var i trygge hender fra dag én og det er befriende å forholde seg til proffe folk, sier Hans-Petter.

Salget av boligen i Sneveien gikk fort, og for Ninni Moldrem handlet det om å sørge for at huset fikk en maksimal eksponering i markedet.

– Så hjalp det selvfølgelig at beliggenheten var unik.

OFFENSIVT KONTOR: Ninni Moldrem og kollega Kari-Anne Angel jobber beinhardt for at både kjøpere og selgere skal få en optimal opplevelse. – Og så er jo Mosjøen en utrolig trivelig by, fastslår de to.

LEDENDE AKTØR

Som den klart største eiendomsmegleren på Helgeland, sitter Rede med solid og bred erfaring og kompetanse innen kjøp og salg av boliger og leiligheter.

– Vår samlokalisering med regionens egen bank, Helgeland Sparebank, gjør at vi også har et utstillingsvindu i de travleste gatene i alle de fire Helgelands-byene, understreker Ninni Moldrem.

Og Hans-Petter? Han gleder seg til neste fase i livet:

– Nå skal jeg bare kose meg.

Du kan lese mer om Rede Eiendomsmegling her.

REDE Eiendomsmegling ble etablert 1. juni 2015 gjennom en sammenslåing mellom Eiendomsmegleren Helgeland, GARANTI Eiendomsmegling og MOBO Eiendomsmegling. Konsernet har i dag 25 ansatte, hvorav 18 er eiendomsmeglere/meglere og megler fullmektig med lang erfaring fra eiendomsmarkedet på Helgeland. REDE har kontor i Helgeland Sparebank sine lokaler i Mo i Rana, Mosjøen, Sandnessjøen og Brønnøysund. I tillegg har vi et salgskontor hos MOBO på Mo.

Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet