Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Er du rette person til å fylle disse?

Annonse fra Mediehuset Helgelendingen

Mediehuset Helgelendingen står overfor spennende utfordringer i reklamemarkedet og søker derfor etter en raus og offensiv.

Helgelendingen er en lokalavis for Midt-Helgeland og dekker kommunene Vefsn. Leirfjord, Grane, Hattfjelldal og Alstahaug. Vi holder til i moderne lokaler i Mosjøen og har en solid posisjon i vårt dekningsområde. Mediehuset har 15 ansatte og daglig leser 20.000 helgelendinger oss på nett, mobil og papir. Mediehuset Helgelendingen er en del av mediekonsernet Amedia.

Er du vår nye framoverlente og initiativrike medarbeider som skal være med å videreutvikle Mediehuset Helgelendingen som den foretrukne leverandøren av markedskommunikasjon? Mediehuset Helgelendingen søker innholdsprodusent/kommunikasjonsrådgiver med digital teft og kompetanse.

Vi er på leting etter deg som:

• er kreativ, initiativrik, liker kundekontakt og kommunikasjon
• har teft for nye ideer/ produkter som setter våre kunder i fokus
• har stor arbeidskapasitet, er utadvendt og har godt humør
• har kunnskap om, og er nysgjerrig på nye digitale verktøy / metoder
• trives med å konkurrere
• kan jobbe med korte frister, men samtidig jobbe med langsiktige prosjekter
• har evnen til å jobbe selvstendig,men samtidig ha teamfølelse

Som innholdsprodusent i Mediehuset Helgelendingen blir du en del av et entusiastisk og hektisk miljø som preges av ståpåvilje, kreativitet og et sterkt ønske om å bidra til å videreutvikle mediehuset og våre kunder.

For nærmere opplysninger om stillingen kan du kontakte:

- Adm. dir/sjefsred. Geir Arne Glad, tlf. 997 91 666
- Salgssjef Roy Lasse Leknes, tlf 970 50 391

Søknad og CV sendes roy@helg.no

Søknadsfrist: 28. mai 2018.

Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet