Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Familien Stensland er fornøyd med bilforhandleren Bil i Nord, både bilselgeren og oppfølgingen de får fra verkstedet.

Volvo har Norges mest fornøyde kunder

Annonse fra Bil i Nord

Volvo går helt til topps på Norsk Kundebarometer 2018 og har dermed Norges mest tilfredse kunder.

6446 forbrukere deltok i årets undersøkelse som viser hvor lojale og tilfredse norske forbrukere er med bedriftene de kjøper varer og tjenester fra, viser Norsk Kundebarometer som lages av BI.

Volvos bilforhandlere har Norges mest tilfredse kunder, og vinner dermed Kundetilfredshetsprisen 2018. Volvo oppnår et resultat på 84,6 av maksimalt 100 oppnåelige poeng for kundetilfredshet.

Bil i Nord er Nord-Norges største privateide bilforhandler og selger bilmerket Volvo.

– Dette er en stor anerkjennelse av jobben Volvo gjør og som vi gjør sammen med dem. Vi er stolte og ydmyke, og takker for tilliten og tilbakemeldingene som kundene våre gir oss. Det gjør at vi hele tiden blir bedre og har noe å strekke oss etter, sier daglig leder Jan Hugo Svendsen i Bil i Nord.

Daglig leder Jan Hugo Svendsen er godt fornøyd med å ha Nord-Norges mest fornøyde bilkunder.

Volvo har truffet planken

Trond Ivar Stensland fra Tromsdalen er en av mange fornøyde Volvo-kunder.

– Volvo har gjort det kjempebra de siste årene, og lansert den ene gode modellen etter den andre. Jeg har snakket med mange som aldri har kjørt eller har hatt Volvo, som nå legger merke til bilmerket igjen. Mange ser at det skjer mye spennende og mener at Volvo har truffet godt. Det begynner på nytt å bli et kjent merke, sier Stensland.

Les også: Feiret rekordår med lansering av ny bil

Volvo Car Norway forteller at sammen med forhandlerne har de i flere år jobbet målbevisst for å øke kundetilfredsheten.

– Allerede i 2011 bestemte vi og forhandlerne oss for å bli best i bilbransjen innen 2016. Det klarte vi gjennom sterkt fokus på utvikling av kultur og kundeforståelse. At vi nå også er best uansett bransje er stort, sier administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Car Norway.

Familien Stensland fra Tromsdalen er en aktiv familie - da passer Volvo XC60 perfekt.

– Du får hjelp når du trenger

Stensland er en av dem som har kjent at Bil i Nord har strukket seg langt for å gjøre ham som kunde tilfreds.

– Du får hjelp når du trenger det. For min egen del, så mener jeg at servicen Bil i Nord gir er fantastisk. Når bilen har vært på verksted, får jeg feedback rett fra mekanikeren om hva som er gjort. Hvis bilen er ferdig på verksted klokken 12, så ringer mekanikeren og gir beskjed. Det er utrolig flott å kunne snakke direkte med mekanikeren som har hatt bilen mellom hendene og ikke gjennom en tredjeperson, sier Stensland.

Les også: 7 smarte ting du kan gjøre med bilen - fra mobilen

Personlig servicetekniker Daniel Kinsella holder direkte kontakt med kunden. Det gir bedre informasjon, både til mekaniker og til kunden.

Snakker direkte med mekanikeren

Selv er han svært opptatt og interessert i bil, men tror at den ekstra servicen som gis hos Bil i Nord er spesielt viktig overfor dem som ikke selv kan så mye om bil.

På Bil i Nords verksteder får alle tildelt sin Personlig Servicetekniker (PST) som snakker direkte med kunden.

– Det er en stor kjøpegruppe som egentlig ikke bryr seg om bil, og da har serviceapparatet og selgeren mye å si. Når man får snakke med mekanikeren og den kan fortelle hvorfor det for eksempel var noe galt med dørlåsen, så er det god service. Kommunikasjon er nøkkelen til å ha et godt forhold, sier Stensland.

Han mener kommunikasjon er nøkkelen til å ha et godt forhold til kunden.

– De problemene jeg har hatt, har blitt rettet opp i. Det har aldri vært noe tull med Bil i Nord. Hvis de ikke har tid å svare når jeg ringer, så ringer de alltid opp. Jeg har alltid følt meg trygg på at ting blir fulgt opp.

Bil i Nord har Nord-Norges største utvalg i bruktbil. Klikk her for å se!

Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet