Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Sju ting du må sjekke før du kjøper bruktbil

De aller fleste klagene på kjøp av bruktbil kommer fra privatkjøpte biler. Få kjenner regelverket og slike tvister kan det være vanskelig å løse opp i.

Forbrukerrådet mottar årlig tusenvis av klager, og bruktbilkjøp er det de får aller flest henvendelser om. Rådet understreker at det er viktig å være på vakt når man kjøper bruktbil, og særlig når man handler av en annen privatperson.

– Jeg er ikke overrasket over slike tall. Mange personer opplever at de har kjøpt og betalt for noe som er i dårligere stand enn de trodde. Bil er en stor investering for de fleste av oss, og det gjelder å sjekke om det er feil eller mangler med bilen, før avtalen blir inngått. Det er mye som kan gå galt med en bruktbil, særlig de som begynner å bli noen år gamle, sier plassjef Svend Elvebakk hos Bil i Nord Mosjøen.

- Vi har over 300 bruktbiler på lager og kan finne en bil som passer akkurat til deg. Du kan handle din nye bruktbil hos din nærmeste Bil i Nord-forhandler uavhengig av hvor i landet den måtte stå, sier bruktbilsjef Brynjar Yttregaard hos Bil i Nord.

Tidligere i vinter gikk NAF-advokat Jørn Eikanger ut og advarte nordlendinger mot å kjøpe bruktbil usett sørpå. Bakgrunnen er stadig flere saker som handler om nordlendinger som har kjøpt en bil usett fra en forhandler sørpå, og hvis det er noe feil med bilen, er det utfordrende å reklamere på grunn av lange avstander og forhandlere som ikke kan gjøre opp for seg.

– Useriøse bilselgere sørfra er et stort problem, sier NAF-advokat Jørn Eikanger i Alta til bladet Motor.

For å unngå bruktbil-trøbbel er det sju ting du må gjøre for at du skal være trygg på bilkjøpet.

1. Sjekk den tekniske tilstanden

Ta en gjennomgang av bilens tekniske tilstand. Du ønsker å vite om eventuelle feil og problemer før du kjøper bilen.

– La en fagperson til å gå igjennom bilens tekniske tilstand. Da kan du være sikker på at tilstanden som er beskrevet er riktig. Det er også viktig på grunn av trafikksikkerheten, slik at du for eksempel vet at bremsene fungerer godt. Dersom du kjøper bruktbil hos en merkeforhandler, leveres bilen selvfølgelig med en detaljert beskrivelse av tilstanden, sier Elvebakk.

Faglærte mekanikere hos Bil i Nord går igjennom bruktbilens tekniske tilstand før den legges ut for salg.

2. Sjekk eventuelle heftelser

Gjennom Brønnøysundregisteret kan du sjekke om det er heftelser knyttet til bilen. Det kan være at eieren har lånt penger med pant i bilen. Hvis lånet misligholdes, kan kreditor krevet pantet – altså bilen – tvangssolgt.

– Dersom du kjøper bruktbil hos Bil i Nord, har vi allerede sjekket om det er noen heftelser knyttet til bilen, og du kan være sikker på at bilen er fri for heftelser, sier plassjef Svend Elvebakk hos Bil i Nord Mosjøen.

Les også: Bjørn Ole: Jeg kjøper aldri ny bil

3. Sjekk kilometerstand

En rekke biler er i dag importerte, og ikke alle har en kilometerstand som er korrekt.

– Vi har instrumenter og erfaringer som avdekker uregelmessigheter, og kilometerstanden som oppgis er garantert riktig, sier plassjefen.

Bruktbiler med Volvo Selekt har gått igjennom en omfattende Volvo-godkjent kvalitetskontroll og garantien har samme innhold som nybilgaranti.

4. Innbytte

Skal du bytte inn din gamle bil med en nyere? Hos en merkeforhandler får du innbytte på din gamle bil, slik at du slipper å stå med to biler i oppkjørselen. Alle merkeforhandlere benytter autoriserte takstmenn. De gir deg en riktig takst etter nøye spesifisert skjema.

– Du kan være trygg på at taksten stemmer. For de aller fleste er det vanskelig å selge en bil privat og det kan ta tid.

Les også: Selge bilen? Dette ser takstmannen etter

5. Prøvekjør bilen

Hvem tør vel å kjøpe bruktbil uten å ta en grundig prøvetur? Hos Bil i Nord kan du når som helst ta deg en prøvetur – med eller uten selger.

Interessert i ny eller brukt bil? Her kan du bestille prøvekjøring.

6. Bruktbilfinansiering

Hvordan skal du finansiere bilkjøpet? En forhandler har tilfang på flere forskjellige biler, og hjelper deg å finne den rette bilen utfra dine behov og din lommebok.

– Vi kan også tilby deg gunstig finansiering, slik at du kan realisere bildrømmen din. Vi har også egne takstmenn som gir deg takst på din gamle bil mens du prøvekjører en ny, sier plassjef Svend Elvebakk hos Bil i Nord Mosjøen.

7. Sjekk om bilen har garanti

Hvis bilen er under 5 år og alle servicer er holdt, så gjelder fortsatt garantien. Hvis du kjøper hos merkeforhandler kan du være trygg på at kjøpsloven følges om noe uforutsett oppdages.

– Vi har også en egen utvidet garanti som heter Bil i Nord24. Det innebærer et 24 dager åpent kjøp, slik at du kan komme tilbake med bilen hvis du ikke er fornøyd og få byttet til en tilsvarende. Vi ønsker at du skal være fornøyd og at det skal være trygt å kjøpe bruktbil hos oss, sier plassjefen hos Bil i Nord Mosjøen.

Bil i Nord har Nord-Norges største utvalg i bruktbiler. Klikk her for å se om du finner en bil som passer deg.

Fakta: Bruktbil 24 – Bil i Nord

- Tilstandsrapport: Alle våre biler leveres med detaljert beskrivelse av bilens tilstand.

- Riktig kilometerstand: Våre merkeverksteder har instrumenter som kan avdekke eventuelle uregelmessigheter.

- Innbytte: Våre avdelinger bruker autoriserte takstmenn som gir deg en korrekt vurdering av din bil.

- Vi kan tilby innen 5 år bruktbilgaranti. Kontakt selgeren for nærmere informasjon

- 24 dagers bytterett. Hvis du er misfornøyd med din bruktbil innen 24 dager eller 1000 kilometer (det som kommer først), vil du kunne bytte bilen til en annen bil av tilsvarende verdi. 

Fakta: Volvo Selekt

- Disse bruktbilene har gått igjennom en omfattende Volvo-godkjent kvalitetskontroll

- Vi oppdaterer til nyeste tilgjengelige programvare

- Volvo Selekt garanti: Denne har samme innhold som nybilgaranti. Dekning er opp til 5 år, minimum 24 mnd/24.000 km. Gir dekning over hele Europa.

- 12 måneders veihjelp. Du vil motta assistanse 24 timer i døgnet, uansett hvor du befinner deg (Europa).

- 30 dagers bytterett. Hvis du er misfornøyd med din Selekt bruktbil innen 30 dager eller 1500 kilometer (det som kommer først), vil du kunne bytte bilen til en annen bil av tilsvarende verdi.

Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet