Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Norge samlet alle Volvo-forhandlere i hele landet for å feire den store suksessen det siste året.

Feiret rekordåret 2017 med lansering av ny bil

Alle Volvo-forhandlere var nylig samlet på Telenor Arena for å feire rekordåret 2017. For 2017 ble et jubelår, ikke bare for Bil i Nord, men også for Volvo Norge. For første gang fikk selgerne en sniktitt på nye Volvo V60.

Bil i Nord var selvfølgelig sterkt tilstede på «Voice of Volvo» for å ta del i feiringen og se på nye Volvo V60, som kommer til våre forhandlere senere i år.

Volvo har til de grader tatt storeslem de siste årene med nye modeller på løpende bånd. Alle har blitt tatt godt imot i markedet, og fått prestisjefylte priser og scoret høyt på uavhengige sikkerhetstester.

I Nord-Norge har de nye Volvo-modellene blitt tatt svært godt i mot, og nå suser Volvo til topps på bilstatistikken i nord.

– Bilbransjen er i sterk endring, og ikke minst gjør digitaliseringen til at vi stadig må endre oss, både hvordan vi tenker om bil og hvordan vi selger bil. Å være tidlig ute med innovative og framtidsrettede løsninger mener jeg er avgjørende for at vi skal klare å utvikle oss i takt med alle de endringer som skjer i bilbransjen og i samfunnet forøvrig.

– Kundene forventer stadig mer og ønsker fleksible løsninger som passer for dem. Volvo sitter i førersetet og leder an utviklingen i bilbransjen, sier administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Norge.  

Les også: Har solgt rekordmange biler i 2017

Alle Volvo-forhandlere i hele Norge var i helga samlet til feiring av suksessåret 2017.

Nå kan du abonnere på bilen

De siste årene har leasing blitt mer og mer vanlig blant privatkunder, og med bakgrunn i innovasjon har Volvo nå lansert konseptet med et bilabonnement. Dette skaper helt andre muligheter og løsninger for den enkelte kunde.

– Lanseringen av Care by Volvo har vært en milepæl. Norge er ett av sju Volvo-markeder i verden hvor et slikt bilabonnement innført, sier Herland.

En annen innovativ løsning er for eksempel funksjonen «bildeling» som finnes på nye Volvo XC40, der du via din smarttelefon kan dele bilen med en venn eller familie uten å utveksle bilnøkkel. Vedkommende du deler bilen med bruker helt enkelt sin telefon som nøkkel, og dere kan dele bil permanent.

Les også: Volvo XC60 er kåret til Årets bil i verden

Bil i Nord Finnsnes var nominert til Årets forhandler, men nådde dessverre ikke helt til topps.

Delte ut priser

Under årets Volvo-samling ble det også delt ut en rekke priser. Bil i Nord Finnsnes var en av tre nominerte som Årets forhandler, men nådde ikke til topps.

– Vi er stolte over nominasjonen, og lover å jobbe knallhardt for å bli enda bedre. En slik seier krever ekstraordinær jobbing i alle ledd, og med denne nominasjonen viser vi at vi er nærme, sier daglig leder Geir Albertsen ved Bil i Nord Finnsnes.

«Vi tror på Nord-Norge»

I 2018 har Bil i Nord lansert sitt nye motto «Vi tror på Nord-Norge». Det viser at bilkonsernet er i ferd med å både ta samfunnsansvar, men også gjøre sitt for å bidra til vekst og innovasjon i landsdelen.

– Bil i Nord er nå Nord-Norges største bilforhandler, og vi ser en positiv utvikling i landsdelen. Volvo produserer biler som passer perfekt til nordnorske forhold, og vi ser at de nye modellene blir tatt varmt imot av nordnorske kunder. Alle bilene Volvo produserer blir grundig testet, noen også i Nord-Norge. Vi ønsker å være med på å styrke landsdelen videre, sier Herland i Volvo Norge.

Den nye familiebilen - Volvo V60 - ble vist fram under arrangementet i Telenor Arena. Til sommeren kommer den ut til forhandlerne.

V60 – Volvos nye familiebil

Under arrangementet fikk alle Volvo-selgerne hos Bil i Nord en sniktitt på den nye Volvo V60.

Volvo V60 er en allsidig familiestasjonsvogn som hjelper deg å få mest mulig ut av hverdagen.

Et avansert chassis, kraftige motorer og flere kjøremoduser å velge mellom gir deg en engasjerende kjøreopplevelse. Innvendig er skandinavisk håndverk kombinert med smart teknologi for å skape en kupé hvor du alltid vil trives.

Både innvendig og utvendig utstråler V60 den kvaliteten og målbevisstheten som definerer god skandinavisk design. Vi har i mer enn 60 år vært drevet av en visjon om å skape stasjonsvogner som beriker folks hverdag. Med stasjonsvognen V60 har Volvo oppnådd nettopp dette.

Les også: Krister ble overrasket da han så hvor lite drivstoff bilen brukte

V60 kommer med avanserte bensin- og dieselmotorer, i tillegg til T8 Twin Engine plug-in hybrid.

Stort bagasjerom

– Dette blir en spennende bil i Volvofamilien. Nye Volvo V60 er lengre enn gammelbilen, større hjulavstand og en «rettere» bakluke enn nye V90. Det gir svært god bagasjeplass, sier selger Rune Liland ved Bil i Nord Leknes.

Nye V60 er 4,76 meter lang. Det er 13 centimeter lengre enn første generasjon V60. Bagasjerommet er 529 hele liter, som betyr bare marginalt mindre enn V90.

Fem støttende seter sørger for at alle i bilen sitter komfortabelt. Den nedfellbare bakseteryggen har en praktisk 60/40-deling. Elektrisk nedfellbar seterygg er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Del av nye Volvo-familien

Volvo har de siste årene gjennomført en voldsom modelloffensiv, og hele utvalget er blitt byttet ut i løpet av bare noen få år. Nå er turen kommet til familiebilen V60, som er bygd på samme plattform.

– Nye V60 er blitt ny fra innerst til ytterst, og det er ikke vanskelig å se at dette er en Volvo. Slektskapet til både V90 og XC60 er svært tydelig, sier Liland.

De første V60-bilene kommer til sommeren. Ta kontakt med Bil i Nord dersom du ønsker mer informasjon.

Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet