Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik blir du en rik pensjonist

Drømmer du om en lykkelig alderdom med god råd og masse tid til barn og barnebarn? Her får du oppskriften.

Du ser det for deg, ikke sant? Endelig tid til å reise verden rundt. Tilbringe kalde vintre i varmere strøk. Bekymringsløs kos med barn og barnebarn. Inspirerende dager på golfbanen og i teateret.

Men vent nå litt. Hvordan har du tenkt å oppnå dette?

Folketrygden? Vet du hvor mye du får? Har du sjekket? Ikke? Da kan du bli sjokkert over hvor lite du har å rutte med.

– Vi sparer for lite, rett og slett

Mangler penger

– Vi sparer for lite, rett og slett, sier finansdirektør Sverre Klausen i Helgeland Sparebank.

Nordmenn sparer halvparten så mye som svenskene og helgelendingene sparer mindre enn resten av Norge. Det er utfordrende for en region i vekst.

Lokale eksperter: Helgeland Sparebank har 39 dedikerte rådgivere fordelt på ulike fagfelt. Finansdirektør Sverre Klausen (t.v.) og plasserings- og livsforsikringssjef, Øyvind Sørensen, jobber hver dag for å gjøre ditt liv bedre og skape vekst for næringslivet.

Din handlingsplan

Sammen med sin kollega, plasserings- og livsforsikringssjef, Øyvind Sørensen, har han satt opp følgende handlingsplan som vil skape en trygg og forutsigbar situasjon for deg og din familie:


1) Privatøkonomiens akuttmedisinske behandling er å bli kvitt kredittkortgjeld, som ofte har 17 prosent rente og oppover:

– Her blør du penger, sier Sørensen.

2) Ikke la vaskemaskinen knekke budsjettet ditt.

– Du bør en buffer 1-3 månedslønner som tar høyde for at vaskemaskinen ryker eller at bilen må på verksted. I tillegg bør du ta høyde for mer planlagte utgifter som kostbart utstyr, konfirmasjon eller barns sertifikat, sier Klausen.

3) Skaff deg en lykkelig alderdom.

Og så kommer hovedpakken. Den langsiktige. Den som skal sikre deg en romslig alderdom med tid til reiser og opplevelser. Bekymringsløs trivsel sammen med barn og barnebarn. Tilbringe kalde vintre i varmere strøk.


Profesjonell hjelp

Det er her du får profesjonell hjelp av en rådgiver i banken. For dette er strengt tatt ikke noe du trenger å forstå, eller sette deg inn i.

Men du må ha is i magen. For med en horisont på 30 år eller mer, så vil markedet alltid svinge.

– Har du langsiktig perspektiv og er tro mot dine valg, kan du forvente en avkastning som er betydelig større enn om du bare lar pengene stå i banken, sier Sørensen.

– Du må handle nå: Når du er 60 år er det for sent å oppdage at pengene ikke strekker til. Start sparingen så tidlig som mulig, sier Øyvind Sørensen.

Øyvind Sørensen og Sverre Klausen brenner for et sterkere Helgeland og er levende opptatt av at kundene får best mulig kunnskap om hvordan de skal sikre sin egen fremtid.

De tålmodiges gevinst

Den raskeste veien til god økonomi, er små steg av gangen – over lang tid.

Øyvind Sørensen siterer den kjente finansguruen Warren Buffet: – Sparing i aksjefond er overføring av formue fra de utålmodige til de tålmodige.

– Se på det som en liten ekstraskatt. Setter du av et par tusen kroner hver måned til sparing, blir det store beløp til slutt. Etter en stund vil du ikke merke at pengene er borte, du har justert forbruket ditt deretter, mener Klausen og Sørensen.

Det store husleiesjokket

Hvilket bringer oss til det siste, og et av de viktigste poengene. Husleia.

– I dag er rentenivået rekordlavt. I løpet av 1-5 år venter vi at renten vil stige. Da må du kanskje ut med flere tusen kroner mer i måneden. Det er det de færreste som har tatt høyde for, advarer ekspertene i Helgeland Sparebank.

Dermed vil en god spareplan være en vinn-vinn situasjon. Du tvinger ned forbruket, skaper en langsiktig gevinst, og står mye bedre rustet til å takle den dagen husleia øker markant.

– Her er det viktig å starte så tidlig som mulig, understreker Sørensen. Med et standard globalt fond som den klart beste løsningen for de fleste, skyter Klausen inn.

For mer informasjon om sparing besøk Helgeland Sparebank her
Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet