Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Moderne vinduer er ekstremt gode

Annonse fra Næstby Trevare

Du kan få selvrensende og vedlikeholdsfrie vinduer med solskjerming, som isolerer like bra som veggen din. Kanskje du skal bytte vinduer til våren?

Er du en av de som kjenner det på gikta når kaldlufta siger inn langs gulvet? Har du et varmt teppe liggende i nødstilfelle? Da vil du nok sette pris på et moderne vindu fra den lokale produsenten Natre. Næstby Trevare har vinduene du trenger, og smeller til med et fantastisk tilbud! 

– Denne uken kommer vi til å ha hele 55% avslag på vinduer fra Natre! Moderne vinduer er ekstremt gode. Min favoritt er å ha karmer og sprosser i aluminium, som gjør vinduet praktisk talt vedlikeholdsfritt.

Bjørn Sørum, proffselger, Næstby trevare

Og det er ikke alt moderne vinduer kan gjøre. Ta en titt ut vinduet der du sitter, er det rent? Til og med i regn, er det skitt som legger seg på vinduene. Nå kan du kjøpe selvrensende vinduer som har en usynlig hinne hvor støv og skitt preller av. I vinduer med solskjerming er det faktisk en gass som ligger inni glasset som du ikke kan se. Den skjermer for solen uten å hindre utsyn. Bjørn Sørum har jobbet med salg av vinduer siden 2001 og har sett utviklingen. 

Eksperthjelp: Hos Næstby Trevare har de utvalget og kompetansen.

– Vi er leverandør for Natre, en lokal produsent som hører til på Hemnesberget. Det er kortreiste vindu man kjøper her, i topp kvalitet. Bra for de som er miljøbevisste!

Bjørn Sørum

Et vindus evne til å isolere blir målt i U-verdier. Fra å være lekk som en sil på 80-tallet har utviklingen kommet langt og i utstillingen ved Næstby trevare kan du se forskjellen på U-verdiene fra 80-tallet til i dag. Nå kan du få vinduer med tre lag som isolerer godt, og som i tillegg kan være duggfrie. Perfekt for hus langs kysten eller på øyene på Helgeland. 

Pene å se på: Nye og moderne vinduer kan løfte utseendet på et hus betraktelig

Det er bare fantasien som setter grenser for hvilken utforming vinduet kan ha. Hvis du kjøper vinduer fra Natre som har solskjerming, er selvrensende og har aluminiumskarmer har du alt. Da er du sikret for fremtiden, sier Sørum

– Velkommen til oss. Vi skal finne ut hva du trenger og gi deg en god pris!

Bjørn Sørum

Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet