Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kom med ditt gamle «vrak» og kjør hjem med Årets Bil

Annonse fra Bil i Nord

Nye Volvo XC40 har gått helt til topps i den mest prestisjefulle kåringen for biler i Europa. Har du en gammel bruktbil, får du nå en unik mulighet til å bytte til en ny bil.

Det er første gang i historien at Volvo har tatt Årets Bil-tittelen – og det med en utklassingsseier. Den kompakte SUV-en Volvo XC40 vant med 83 poeng over neste bil (Seat Ibiza).

– Det er første gang Volvo får denne utmerkelsen. Det betyr mye, og spesielt siden det er en europeisk pris, siden Europa er det markedet vi befinner oss i. Mange har fått med seg utmerkelsen, og det innebærer at enda flere får øynene opp for denne bilen, sier daglig leder Trond Lund i Bil i Nord Bodø.

- Vi er stolte over at nye Volvo XC40 er kåret til Årets Bil i Europa, sier daglig leder Trond Lund i Bil i Nord Bodø.

Unikt bilbytte

Nå ønsker Bil i Nord å gi alle muligheten til å kjøre den prisvinnende bilen.

– Har du en gammel bil som ikke er verdt det helt store, så tar vi den i innbytte og betaler 30.000 kroner for den. Legg 29.900 kroner i forskuddsleie til en privat leasingavtale for en ny bil. Månedsbeløpet blir da 4999 kroner, sier daglig leder Jan Hugo Svendsen i Bil i Nord.

Avtalen som Bil i Nord nå kan tilby forutsetter at innbyttebilen er EU-godkjent, at du har betalt årsavgift for i år og at bilen er fri for heftelser.

– Dette er en meget attraktiv avtale for dem som kan tenke seg en splitter ny bil til en svært god pris. Dette er også den siste modellen til Volvo, som allerede har vakt stor oppsikt, sier Svendsen.

Har du lyst å prøvekjøre nye Volvo XC40? Klikk her for å bestille!

Viktig sikkerhetsteknologi

Det er organisasjonen «Car of the Year» som står bak den årlige kåringen. Organisasjonen består av biljournalister fra hele Europa.

Norges eneste medlem i juryen, biljournalist Rune Korsvoll, sier at for ham var det ingen tvil.

– For meg var Volvo en klar vinner. Det er en ny type bilklasse for Volvo, men viktigere, de har ført sin sikkerhetsteknologi fra de store bilene til denne kompakte SUV-en. Ingen i denne klasse har tilsvarende, sier Korsvoll til VG.

Høy bakkeklaring

Volvo XC40 ble lansert i Milano i fjor høst, og Trond Lund mener bilen passer perfekt for kjøring i Nord-Norge.

– Dette er en bil som er midt i blinken for nordnorske forhold. Alle som hittil har bestilt bilen har tatt med firhjulstrekk og bilen har høy bakkeklaring. Det er mange som synes det er inn- og utstigning er lettere og mer behagelig når bilen er høy, sier Trond Lund.

Det utvendige designet på Volvo XC40 er tøft, og bilen er spekket med sikkerhetsteknologi i verdensklasse.

– Et annet moment er at den er knalltøff. Utseendet appellerer til mange, dette er en urban SUV som også har spennende innvendig design, den har blant annet mange gode oppbevaringsrom. Det er kult å vise fram til kundene, sier Lund.

Bilen ble lansert i Milano i høst, og er akkurat kommet til alle Bil i Nords avdelinger.

– Vi merker stor interesse for bilen, og mange har lyst å prøvekjøre den. Den appellerer både til unge og eldre. Det er en god bil både for by- og landkjøring. Den har god komfort og det er lite støy innvendig, samtidig som den ligger stabilt på veien og har den beste sikkerheten som Volvo er kjent for, sier Lund.

Klikk på videoen for å se de første kundenes reaksjon på nye Volvo XC40:

Stort bagasjerom

Volvo XC40 har et kompakt ytre, men oppleves som overraskende romslig innvendig. Den har god plass til fire voksne, og et romslig bagasjerom. Med et volum på 479 liter opp til toppen på nakkestøttene i baksetet er bagasjerommet til Volvo XC40 et av klassens aller største.

XC40 er i en rimeligere prisklasse enn de større modellene i Volvo-familien, og passer dermed nye og yngre kjøpere som tidligere ikke har eid en Volvo.

Bagasjerommet på Volvo XC40 er et av klassens største.

Men selv om bilen retter seg mot en yngre kjøpegruppe, mener salgssjef Viggo Henningsen dette er en bil som passer mange.

– Det er en ungdommelig bil, men den passer både unge og eldre. Det kan være alt fra en liten familie i startfasen til et eldre ektepar som også skal bruke bilen til å kjøre på hytta. Man sitter høyt og det er lett å gå inn og ut av bilen. Med høy bakkeklaring passer den også godt til nordnorske forhold, sier Henningsen.

Bilen har en bakkeklaring på over 21 centimeter og har mulighet til å dra henger eller vogn på 2,1 tonn.

Volvo XC40 har en rekke smarte innredningsdetaljer - her er blant annet en egen trådløs ladestasjon for mobiltelefoner.

Siste bil i XC-rekken

De siste årene har Volvo lansert en rekke nye modeller, som alle har blitt svært populære.

– XC40 er ikke en liten kopi av nye XC90 eller XC60, og Volvo sier at de ikke har laget en lillesøster eller en lillebror. Derimot er dette en nevø eller en niese. Bilen ligner på de andre bilene i «familien», men er ingen liten kopi. Man ser slektskapet, men bilen har en egen identitet, sier Henningsen.

Da bilen ble designet ble det gjort undersøkelser og tenkt på mange detaljer som det moderne mennesket trenger.

– Det er blant annet laget et eget sted for lading av mobilen, og ellers er det mange fine oppbevaringsdetaljer i bilen. Man har for eksempel tatt bort høyttalerne fra dørlommen, slik at man kan sette ting der.

Har du lyst til å prøvekjøre? Klikk her for å bestille!

Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet