Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Asgeir startet på Bilco (nå Bil i Nord) som bilmekanikerlærling på 80-tallet. Gode kollegaer er viktig for ham.

Asgeirs datter ble født med hull i hjertet

Annonse fra Bil i Nord

Asgeir Nilsens liv endret seg da han fikk et hjertesykt barn: – Det har lært meg at man ikke skal ta noen ting for gitt.

20. mai 1997 er dagen. Datteren kommer til verden, og dagen etter oppdager legene en medfødt hjertefeil.

– Den lille jenta mi var født med hull i hjertet, forteller Asgeir. Han tar en blyant fra pulten, tegner en liten sirkel på papiret.

– Hjertet til et nyfødt barn er ikke større enn noen få centimeter. Hullet i hjertet er like stort som denne blyanten i diameter. Denne hjertefeilen gjør at blodet blir forurenset, det gir oksygenfattig blod, forklarer han.

Asgeir og datteren flys til St.Olavs i Trondheim, samtidig som moren fortsatt ligger i narkose her i nord. Spesialsykepleier Mona Mørkved er med som støtte og hjelp, og på St.Olavs får Asgeir en kontaktsykepleier som forteller om Foreningen for hjertesyke barn.

Møtet med denne foreningen gir Asgeir en ny hobby. Han blir medlem, engasjerer seg i styret og har nå vært fylkesleder i Troms i 17 år.

– Som fylkesleder er min jobb også å lytte til medlemmene og være en god veileder. Vi er som en stor familie. Hobbyen min har vært å være tillitsvalgt, være der for andre. Det er det beste i livet, å gjøre noe for andre.

Sommersamling for ungdom

Nå er han i full gang med å organisere sommerens ungdomssamling. I fire dager skal hjertesyk ungdom fra Troms møtes, utveksle erfaringer og få nye opplevelser.

– Vi holder på å lage program, samt søke støtte. Ungdommen må betale en liten egenandel, men vi ønsker at alle skal ha råd til å være med, og dermed søker vi om støtte. Vi skal samle inn over 100.000 kroner for å gi ungdom mellom 13 og 18 år fire dager med opplevelse, sier Asgeir.

Engasjementet for hjertesyk ungdom er stort, selv om datteren er frisk og lever et normalt liv. Ved fylkeslagets årsmøte i februar går han likevel av som fylkesleder.

– Det er på tide at andre krefter får slippe til. Jeg vil fortsatt engasjere meg, men jeg vil ikke ha ansvaret lengre, sier Asgeir.


Asgeir er spesielt opptatt av at hjertesyk ungdom skal kunne møtes for å bli kjent og utveksle erfaringer. Bildet er fra en tidligere samling, nå er han i full gang med å planlegge sommeren 2018.

Veteran

På dagtid jobber Asgeir som bilselger hos Bil i Nord på Finnsnes. Han har alltid vært interessert i bil, og forlot Skjervøy høsten 1983 for å gå på bilmekanikerskole på Sjøvegan. Høsten 1983 begynte han som lærling for lettere kjøretøy på Bilco (nå Bil i Nord) på Finnsnes, og i 1985 sto han med fagbrevet som bilmekaniker i hånda.

– Jeg fikk jobb med en gang, og mens jeg var i militæret i 1986, ventet jobben på meg. Det var artig å fare i militæret som 20-åring og vite at jeg hadde en fast jobb.

Asgeir jobbet 11 år som bilmekaniker på Bilco, før han søkte seg nye utfordringer. Turen gikk til NAFs teststasjon på Finnsnes, der han utførte EU-kontroll og service/garantitester for 3000 medlemmer.

Etter fem år sluttet han og begynte i selgerjobb der han reiste over hele Troms og Finnmark.

– I 2003-2006 jobbet jeg hos Silsand Auto, og så fikk jeg jobb her hos Bil i Nord. Jeg var her i 10 år, og i 1. kvartal 2016 sa jeg opp for å bli daglig leder på Shell Finnsnes. Det ble ikke som jeg hadde forespeilet og da Geir Albertsen (daglig leder Bil i Nord Finnsnes) lurte på om jeg ville komme tilbake, så var jeg ikke sen med å si ja. Jeg regner meg som veteran, men jeg er faktisk sist tilsatt her, ler Asgeir.

Asgeir har nøkkeloverlevering med paret Gunnar Heim og Bente Riise, som har kjøpt en ny Volvo XC60. Fornøyde kunder er alfa og omega for Asgeir.

Drømte om Volvo

Med erfaring som bilmekaniker, kundebehandler, salg – står han godt rustet til jobben som å selge bil.

– Jeg har skrudd bil i 17 år og forstår alt de gjør på verkstedet. Jeg forstår hvordan en bil er bygd opp, men skjønner også hvordan kunden tenker om bil. Gjennom jobben i NAF lærte jeg kundepleie – der hadde vi 3000 medlemmer som i stor grad benyttet seg av de tjenestene vi leverte. Jeg synes selv jeg har gjort en interessant reise.

– Har du alltid vært interessert i bil?

– Jeg lekte alltid med bil som barn, og kan huske at jeg synes politibilene fra Volvo var skikkelig tøffe. Jeg drømte om at jeg en gang skulle jobbe med Volvo. Det var tilfeldig at jeg kom til Bilco som lærling og jeg har vært heldig å ha jobbet størsteparten av mitt arbeidsliv under Volvo-paraplyen.

– Hva er favorittbilen din?

– Jeg har aldri hatt noen annen favoritt enn Volvo. Jeg er ingen typisk sportsbilelsker, men liker den staute, gode bilen. Akkurat nå er Volvo inne i en god flyt, med XC60, V90 og XC90. Jeg synes også det er artig å se på bilder fra bilene jeg hadde før, blant annet en solgul 142-modell fra 1974. Lakkoden var 107. Min første bil var en Volvo 142 med bakrutesjalusi og heva fjæring. Faren min var snekker og bygde en midtkonsoll der det var plass til et stereoanlegg og noen kassetter.

Lidenskapen for bil og spesielt Volvo gjør at Asgeir stortrives i jobben. Siden han kom tilbake fra Shell-jobben, har han gasset skikkelig på – og det gir resultater.

– Jeg har akkurat fått epost om at jeg fikk 2. plass i en intern Volvo-konkurranse. Konkurransen så på flere momenter, blant annet kundetilfredshet. Premien er en tur til Gøteborg i midten av juni for å oppleve innspurten til Volvo Ocean Race. Det gleder jeg meg masse til, forteller Asgeir. 

Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet