Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

- Til nå har det vært helt kanon

Annonse fra Grong Sparebank

Etter snart 40 år i samme bank var det på tide å prøve noe nytt. Familien på fire er kjempefornøyd etter de byttet til Grong Sparebank.

Hyggelige kunderådgivere er noe familien setter stor pris på. Her er de i møte med Lise Vinje.
Det er en lun og jordnær stemning i rommet når kunderådgiver Lise Vinje småprater om nyttårsfeiringen på hytta i Sverige med Hilde Båtstrand og Hans Christian Jarnæs. De er relativt nye kunder i Grong Sparebank og skal få råd om langsiktig sparing i dag, men de prater allerede som gamle kjente med brede smil om munnen. 


– Det er en liten bank og du får egentlig hjelp på sekundet. Det er hyggelige folk som jobber der og du blir alltid tatt godt imot, sier Hilde Båtstrand. 


Etter snart 40 år i samme bank var det på tide å prøve noe nytt for familien Båtstrand Jarnæs fra Mosjøen. Nå vil de anbefale alle de kjenner om å gjøre det samme. 


– Byttet var egentlig veldig greit, vi hadde et lite møte i banken og ba om å få overført det samme oppsettet som vi hadde fra før. Det var helt smertefritt og vi har ikke angret på det, sier Hans Christian Jarnæs. 
Daniel (10) og Jannicke(8) viser stolt frem sine egne visakort og sparebøsser. I tillegg har de fått en ryggsekk, vannflaske, powerbank og spinner fra banken.

Fredagskosen er i full gang. Daniel (10) og Jannicke (8) hjelper til med å skjære grønnsaker til Tacomiddagen.


 – Skal ikke dere vise frem hva dere fikk da dere var i banken? spør Hilde. 


På gutterommet viser Daniel stolt frem en ryggsekk, en spinner, en vannflaske og en powerbank for å lade mobilen. Jannicke synes det er kulest å ha sitt eget visakort. 


– Barna har spart småpenger på sparegris og for noen uker siden var vi innom banken. Der fikk de se at pengene gikk inn i en maskin og hvor de ble av. Samtidig fikk de gaver fra banken som de bruker daglig. De har også fått egne visakort og en sparekonto for barn, sier Hilde.


Forholdet familien har fått til banken er helt spesielt og Hans Christian er helt tydelig på hva det er som gjør at banken passer så godt for akkurat denne familien. 


– Du føler du blir godt ivaretatt som kunde. Det er lett å komme i kontakt med de du ønsker å prate med, og det er hyggelige og dyktige kunderådgivere i banken. De er opptatte av å gjøre ting enkelt for kunden, og det tror jeg de tjener på i lengden, sier Hans Christian.
Det meste kan løses over en kopp kaffe er Grong Sparebanks slagord. Avdelingsbanksjef Fredrik Hagen satser på fornøyde kunder

Vil satse på Helgeland


Det er ikke så lenge siden Grong Sparebank etablerte et lokalkontor på Helgeland. Det har gått tre år siden oppstarten i 2015 og avdelingsbanksjefen i Mosjøen beskriver responsen som enorm. 


– Det har rett og slett vært kjempeartig. Vi tilbyr nok noe som har vært sårt tiltrengt på Helgeland. Vi mener bankbyttet skal være enkelt, det skal være lett å komme i kontakt med de du vil prate med, uten lang ventetid. Tilbakemeldingen fra kundene er at det alltid er hyggelig å komme inn her for å ta en prat. Da har vi gjort noe riktig, sier Fredrik Hagen. 

Behovet for en ny bank på Helgeland synes å ha vært stort, og Grong Sparebank har opplevd en enorm vekst. Nå er planen å ekspandere og øverst på prioriteringslisten er Helgeland. Hovedbasen skal ligge i Mosjøen, og Sandnessjøen, Mo i Rana og Brønnøysund står for tur, sier Hagen. 


– Når det skjer vet jeg ikke, men det er den neste utvidelsen. Markedet på Helgeland har helt klart behov for konkurransen, både i personmarkedet og i bedriftsmarkedet. I tillegg er vi en betydelig leverandør av Eika Skadeforsikring og her ligger det også et stort potensiale mener jeg. Vi ser veldig frem til de neste årene.
Rita Aanes er daglig leder og Merete Solvang er fagansvarlig ved Aktiv Eiendomsmegling Helgeland. Til sammen har de 30 års erfaring som eiendomsmeglere.

Aktiv eiendomsmegling i samme lokale


Boligsalg, boligkjøp og banktjenester går hånd i hånd, og man trenger ikke gå langt for å finne en av byens mest erfarne meglere. Der det grønne designet til sparebanken slutter finner man to smilende damer og den velkjente, røde Aktiv-logoen. Begge har vært i bransjen i over 15 år, men fikk en ny start med Aktiv i 2013. 

Kundetilfredshet er stikkordet som skal skille Aktiv fra konkurrentene, sier fagansvarlig Merete Solvang og daglig leder Rita Aanes. Blant brosjyrer med flotte prospekter finner man det synlige beviset på at disse to gjør det lille ekstra for kunden. De har begge fått priser for god kundetilfredshet.


– Vi ønsker å være et medmenneske og en profesjonell part i en viktig fase i folks liv. Dette opplever vi er noe mange setter pris på. Vi er ydmyke og profesjonelle og lover ikke mer enn det vi greier å holde, sier Solvang. 


Responsen i Mosjøen har vært så god, at fra første februar ansettes en ny medarbeider i Aktiv Eiendomsmegling Helgeland.


– Det er viktig at folk kan stole på oss. Vi satser på å holde oss faglig oppdatert, og ønsker å være et medmenneske for våre kunder, sier Aanes.
Familien Jarnæs Båtstrand bor i Mosjøen og er godt fornøyd etter de byttet bank. Fra venstre Daniel (10), Hans Christian, Hilde og Jannicke(8).

– Det er lite, men trygt


Familien Båtstrand Jarnæs har banktjenester som pensjonssparing, forsikring, lån med gode rentebetingelser og sparekonto for barn i Grong Sparebank. De beskriver det som en ny hverdag og ønsker å spre ordet til så mange som mulig.


– Til nå har det vært helt kanon. Vi håper at flere blir inspirert av at vi forteller om våre erfaringer og ser at det ikke er så vanskelig å bytte bank. For oss var det et lite møte, så fikset de resten. Man trenger ikke å gå så mye i banken, men de få gangene det trengs er det godt å ha et godt forhold til banken. Det er lite, men trygt, sier Hilde Båtstrand. 
Grong Sparebank og Aktiv Eiendomsmegling deler lokaler i C. M. Havigs gate 27 i Mosjøen sentrum.
Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet