Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

–Syv meter kan være avgjørende

Annonse fra Wang Dekk AS

Forestill deg en vinterdag på Helgeland med nullføre. Plutselig står det en stor elgokse midt i veien og du må bråbremse, hvilke vinterdekk vil du ha?

Føret på Helgeland forandrer seg på timen. De som har bremset for en hindring i veien vet hvor langt det føles. Du glir nærmere og nærmere en ulykke, og alt du kan gjøre er å trå på bremsepedalen. Wang Dekk har dekkene som kan gi deg sinnsro.

Nå har vi testet bremselengden på svært glatt føre med to forskjellige sett dekk. Fra 50km/t stoppet slitte Nokian Hakkapeliitta 7 på 48 meter, mens et sett nye Bridgestone Noranza stoppet på 41 meter. De syv meterne kan være avgjørende.

Håkon Isaksen, ansvarlig for personbil ved Wang Dekk.

Oppsiktsvekkende resultat: På svært glatt føre ble bremselengden redusert betydelig med nye dekk. (Foto: Borgar Sagbakken)

Nokiandekket var testvinner og et av de beste på markedet da NAF testet det i 2012, men teknologien på vinterdekk er i stor utvikling. Bridgestone Noranza er et premiumdekk med hele 190 pigger, noe som skal gi ekstra godt grep når du trenger det mest.

God service siden 1990

Når den gule porten åpnes ved verkstedet på Øya i Mosjøen, møter man tre serviceinnstilte dekkeksperter. Presisjonsnivået og effektiviteten er høy, når Aleksander Thomassen, Håkon Isaksen og Asgeir Arntsen skor bilen din for føret på Helgeland. Familiebedriften Wang Dekk hadde sin begynnelse i Trondheim så tidlig som i 1958, og i 1990 etablerte de en dekkforhandler i Mosjøen. I dag har de fem ansatte og kan tilby alt du trenger for å være klar til alle sesongene. 

Dekkekspertene: Håkon Isaksen, Asgeir Arntsen og Aleksander Thomassen (Foto: Borgar Sagbakken)

Inne i et digert lagerrom er Håkon Isaksen omringet av flere tusen dekk. Blant kolleger går han under kallenavnet ”Hotelldirektøren”. Dekkhotellet er et stort satsningsområde for den lokale dekkforhandleren på Helgeland.

– Det er en utrolig interesse for dekkhotell. I dag har vi plass til dekkene til rundt 800 personbiler og vi planlegger en utbygging for å få plass til enda flere. Her får dekkene god behandling. De får en grundig vask, vi sjekker mønsterdybde og passer på at de er i god stand. Med dekkhotell slipper folk å ta seg av oppbevaring selv, forteller Isaksen. 

Hotelldirektøren: Håkon Isaksen har full kontroll på dekkhotellet og går under kallenavnet hotelldirektøren (Foto: Borgar Sagbakken)

Blant de eneste i Nordland

I tillegg til topp moderne avbalanseringsutstyr, et innendørs dekkhotell og serviceinnstilte medarbeidere, kan Geir Forbergskog vise frem noe helt spesielt. Han tar frem en felg som har en skikkelig bulk og setter den fast i en avansert maskin. På norske veier kan felgene få gjennomgå, og Wang Dekk er blant de eneste dekkforhandlerne i Nordland som har utstyr for felgoppretting.

– Her kan du se bulken på denne felgen, det er ikke mange som kan fikse en slik skade, men her har vi utstyret. Denne maskinen snurrer felgen rundt, mens jeg bruker hydraulikk til å klemme aluminiumet tilbake til sin opprinnelige form, sier Forbergskog

Avansert utstyr: Her kan du se bulken i felgen og hydraulikk-jekken som presser ut bulken. (Foto: Borgar Sagbakken)

Uansett hva du trenger til din bil kan du finne Wang Dekk på Øya næringspark. Din lokale dekkforhandler fører de mest kjente merkene og følger med for å holde seg oppdatert på ny teknologi og de beste dekkene. 


https://www.facebook.com/Wangdekk/

Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet