Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Dette bør du tenke på når du kjøper bruktbil

Annonse fra Bilfokus

Etter å ha prøvd mange forskjellige biler valgte Roger Nyland til slutt en Ford Edge.

Å kjøpe bruktbil kan være utfordrende. Det er mange fallgruver når man handler privat. Derfor har både NAF og Forbrukerombudet lange lister med ting å tenke på før du kjøper brukt.

For eksempel må du tenke på om det er noen heftelser på bilen. Hva slags stand er den i? Hvilke rettigheter har du hvis den ikke fungerer slik det var lovet?

Kjøper du bruktbil fra forhandler er du imidlertid på langt tryggere farvann. Hos Bilfokus garanterer de at bilen er fri for heftelser. Og alle brukte biler som selges har vært gjennom en omfattende vurdering på verkstedet, før eventuelle feil og mangler rettes opp i. Se video øverst i saken!

Bruktbilene fra Bilfokus selges også med garanti.

Roger Nyland er fornøyd med sin brukte Ford Edge.

- Brugata 16, Mosjøen.

- Etablert 19. oktober 2009.

- Forhandler av Ford og Suzuki.

- Lokal bilforhandler med lokale eiere.

- Samtlige eiere arbeider i bedriften og er opptatt av at verdiskapningen skal komme både ansatte, bedriften og lokalsamfunnet til gode.

Da Roger Nyland var på jakt etter ny bil valgte han til slutt en Ford Edge.

– Jeg hadde lenge sett på å kjøpe en høyere bil. Vi har vært flere forskjellige plasser og prøvd biler, men vi landet til slutt på en Ford Edge, forteller Nyland.

Han innrømmer at han handler bil mer etter hjertet enn etter fornuften, men han er veldig godt fornøyd med sin nye bruktbil.

– Vi har brukt tid på å finne den rette bilen. Dette er en litt større og mer behagelig bil enn de andre vi har prøvd, forklarer han.

Det er imidlertid ikke bare bilen som gjorde at han til slutt valgte å kjøpe hos Bilfokus.

– Det går også på folkene som jobber her. De har rask og god kundebehandling, og du blir alltid godt mottatt. I tillegg blir du fulgt opp i ettertid, avslutter Nyland. 

Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet