Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Det kommer til å smelle på fjellet

Annonse fra Sjøgata næring og miljø

Det blir ingen konserter i Mosjøen denne sommeren, som blir så spektakulære som Top of the Mountain.

Det har vært en snakkis lenge. Roar Møller tar med seg et knippe amerikanske soulstjerner og a-laget i norsk musikk opp på toppen av Øyfjellet, fredag 7. juli, hvor de skal holde konsert.

– Vi ville få til noe nytt og spektakulært. Ideen med konsert på Øyfjellet har vært diskutert flere ganger, men aldri å ha det på toppen. Når vi først skal gjøre det må vi ta den helt ut, sier Møller.

På toppen kan du oppleve et internasjonalt stjernelag av musikere, 11-mannsbandet Funk Disease med de amerikanske artistene Freedom Bremner, Tiffany Wilson og Vivian Sessoms. Det tre sistnevnte har opptrådt sammen med Michael Jackson, Stevie Wonder, Cher, Pink og Christina Aguilera bare for å nevne noen.

– Jeg hadde allerede booket dem til Gilles Garden, men da jeg presenterte ideen med en konsert på toppen av fjellet tok de helt av, sier Møller.

Når han snakker om resten av bandet, bruker Møller a-laget i norsk musikk. Og tilfeldigvis er noen av dem fra Helgeland. Håkon Skog Erlandsen på saksofon er fra Mo. Børge Pettersen Øverleir på gitar er fra Korgen. Finn Guttormsen på bass er fra Mosjøen. Eirik-Andre Rydningen på trommer er fra Sandnessjøen. I tillegg stiller Arvid Martinsen opp som bandleder. Resten av bandet består av Gary Hoffman på trompet, opprinnelig fra New Orleans, men bor nå på Nesna. Han får meg seg Ronny Farsund på trompet og Morten Huuse på tangenter.

I utgangpunktet er planen å få til en naturlig scene på fjellet, men man må først vente til snøen forsvinner for å se hva som blir den beste løsninga. Møller tar det med stoisk ro enn så lenge.

– En gang må være den første. Vi er nødt til å være tøffe i tankegangen for å få arrangert noe som dette.

Det blir også lokale innslag på fjellet. Liv Andrea Hauge skal både spille og fungere som konferansier. I tillegg skal rapperne i GOP vise seg fram på scenen.

Dagen før Top of the Mountain er det Gilles Garden. Der skal også de tre amerikanerne og Funk Disease på scenen.

– Det blir et litt annet repertoar enn på fjellet. Dette er folk som turnerer verden rundt med de aller beste. 

Egil Eldøen

Etter fredagens fjellkonsert kommer Granmoen storband på Gilles Garden. De har med seg Egil Eldøen, frontfigur i Lava, som gjestevokalist. I tillegg stiller de med Kenneth Søttar, Tina Rønning og Gunn-Karin Andsjøen på vokal.

Kvelden avsluttes med jamsession der artistene får leke seg på scenen. Jamvert er HC Digermul.

Lørdag sparkes Byfesten i gang med musikk i hele Sjøgata. Gilles, Nano, Garasjepuben, Kulturverkstedet, Umami og Fru Haugans Hotel stiller alle med konserter.

– Det blir en skikkelig festdag, med underholdning i sentrum helt fra morgenen av, sier Møller.

Fredag blir det dessuten 80-tallsparty på Fru Haugans. Torsdag har de fått på plass Charlotte Thorstvedt som DJ. Etter å ha jobbet som modell og programleder, for blant annet X-Factor har Thorstvedt slått seg fram som en anerkjent DJ i Norge. 

Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet