Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

(Foto: Foto: Lovise Myrnes Steinrud)

Går tilbake til røttene

Annonse fra Helgeland Event

Helgeland Event ønsker å ta tak i det historiske Mosjøen i sine kommende arrangementer.

Tidligere i år kom Helgeland Event til enighet med Generator om å ta over ansvaret for Hanedager, Tiendebytte og Julebyen Mosjøen. De har klare tanker om hvordan de skal videreutvikle arrangementene.

– Dette må bygges opp over tid, så det blir ingen revolusjonerende endringer til Hanedagene, sier Frank Vollan i Helgeland Event.

Eventselskapet, som har hatt Bysprinten som sitt flaggskip i 11 år, skal nå bruke sin erfaring og kompetanse på å løfte flere arrangement i Mosjøen.

Det skal gjøres ved hjelp av samarbeid med kultur-, musikk- og næringslivet i kommunen.

– Vår grunntanke er å komme tilbake det lokale, både historisk og tradisjonelt, for å sette Mosjøen på kartet, sier Vollan.

Han bruker Tiendebytte, et marked hvor kyst og fjell har møttes, som eksempel. Her skal kulturaktørene i kommunen involveres i større grad og elva skal brukes.

– Vi skal samle oss rundt basisverdiene. Det er mye viktig og god historie i Mosjøen. Det vil prege arrangementene våre, slår han fast.

Hanedagene er først ut, som går samtidig med Kippermocupen, fra 23. – 25. juni. Her vil Helgeland Event forsøke å legge til rette for at alle tilreisende skal få gode handelsopplevelser i Mosjøen.

– Vi vil på sikt jobbe aktivt for å finne noe felles mellom Kippermocupen og sentrum, slik at vi får utnytta potensialet for begge parter best mulig.

Årets Hanedager kommer litt for brått på til å gjøre de helt store endringene, men planen er å lage et opplegg som ivaretar og aktiverer de yngste.

Planen er at byens barnehager skal få et brev fra høvedsmannen, som forteller at han har mista en skatt. Det blir da ungenes oppgave å finne den skatten. Underveis skal de lære om lokale tradisjoner.

– Vi må tørre å ta noen sjanser, slår Vollan fast.

På Tiendebytte ser Vollan at de kan gjøre endringer allerede i år. Her skal grunnlaget som Tiendebytte er bygget på revitaliseres, slik at identiteten som et historisk marked forsterkes ytterligere.

Under Julebyen Mosjøen handler det om å ivareta Mosjøens identitet.

– De finnes så mange gode, lokale talenter her i byen. De ønsker vi å bruke. Det går egentlig igjen i alle konseptene, å løfte fram de gode, lokale kreftene i Mosjøen og distriktet rundt oss.

Etter å ha tatt over arrangementene føler Vollan at Helgeland Event har blitt godt mottatt.

– Vi er fornøyde. Næringslivet er motiverte og har lyst til å utvikle arrangementene sammen med oss. Det er vi helt avhengig av. Vi må dra lasset sammen, avslutter han. 

Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet