Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Tidenes beste program

Annonse fra Granedagan

Etter å ha bygget seg opp gjennom flere år har Granedagan rom for å satse.

På grunn av denne satsingen kan festivalen derfor presentere Too Far Gone på årets program.

– Vi går bredt ut og har funnet noe som, sjangermessig, når ut til mange. Too Far Gone har heller ikke spilt så mye her i området tidligere, forteller Astri Brennhaug og Kine Breivik, to av åtte som sitter i hovedkomiteen for Granedagan.

Granedagan er imidlertid mye mer enn konserten på lørdag. Allerede mandag 12. juni starter det med inspirasjonskveld i hallen, hvor Mini Jakobsen og Mariann Sæther skal utfordre og inspirere graneværingene.

– For oss er det ikke noe mål å starte mandag, men vi ser hvert år at det dukker opp arrangementer, sier Brennhaug.

Inspirasjonskvelden arrangeres av Bolystgruppa der formålet er å inspirere Grane kommunes innbyggere.

Noe av målet med Granedagan er å nå ut til alle. Det føler komiteen at de har gjort med dette programmet, hvor det er mye å gjøre både for barn og voksne. Fredag blir det for eksempel karnevalstog på formiddagen og på ettermiddagen kommer Pippi på besøk til bydgetunet.

En utfordring har tidligere vært å finne noe for mannfolka. I år forsøker Granedagan seg med et ølbryggerkurs over seks timer.

– Der er det kjempestor pågang, sier Breivik.

Før konserten på lørdag blir det selvfølgelig markedsdag på bygdetunet med stand, bodplasser og underholdning. I tillegg så går det populære motbakkeløpet Pilfjellet opp av stabelen. 

Too Far Gone

– Vi har fortsatt plass til flere boder og stands, så det er bare å ta kontakt, oppfordrer Breivik.

En av de mest populære innslagene under Granedagan har vært quizen på fredagskvelden, som også holdes på bygdetunet. Der kjempes det om en vandrepokal, i tillegg til heder og ære. Quizmastere er Kim Johnny Fløtnes og Bent Even Olderskog.

Før quizen står Grane storband for underholdninga, mens etter quizen blir det pubkveld på Trixie med levende musikk fra MIX.

Som alltid er også Granerevyen på plass. I år har revyen fått navnet «Grane i 90». Dette er 27. året med revyen.

– Vi begynner rundt juletider å skrive på den. Nå er det øving på replikker og samkjøring på scenen som gjelder fram mot premieren, sier Brennhaug.

Det blir en del lokalt, men Brennhaug lover at de som ikke bor i kommunen til vanlig skal få en god opplevelse.

Granedagan er ofte en anledning for utflytta graneværinger å komme hjem. Mange legger klasse- og konfirmanttreff til disse dagene.

Det er alltid mye som skal ordnes, blant annet med å sette opp boder og lignende rundt de gamle bygningene på bygdetunet. Der får imidlertid komiteen god hjelp.

– Vi sendte ut invitasjon til pensjonister for å få hjelp med rigging. Det har vi fått mange positive tilbakemeldinger på, sier Breivik.

For arrangørene er det helheten på festivalen de er mest fornøyd med.

– Det er så mye som foregår hver dag. Det synes vi er stas, sier Brennhaug. Hun innrømmer samtidig at hun er spent på hvor mye folk som kommer på Too Far Gone, for dette er upløyd mark for Granedagan.

¬– Det er ekstra artig å få til et så godt program det året Grane kommune fyller 90 år, avslutter hun med et smil. 

Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet