Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nå er det ryddetid

Annonse fra Retura SHMIL

I år som i fjor samler renovasjonsselskapene i Midt-Norge kreftene for en felles strandryddeaksjon.

Hvordan rydde?

Det er enkelt: bestem dere for en dag dere vil rydde, kom til oss, registrer dere og få utdelt gratis sekker på gjenbruksstasjonen, rydd en strand! Etterpå kan dere levere avfallet gratis på gjenbruksstasjonen eller vi henter sekkene på avtalt sted (ved renovasjonsruta).

Ta gjerne kontakt med oss på forhånd for mer informasjon eller andre avtaler.

Hvem kan delta?

Alle kan ta del i en strandryddeaksjon! Turfolk, miljøentusiaster, skoleklasser, idrettsklubber, bygdelag, bedriftslag, speidere, padleklubber, dykkere, båtfolk, og alle andre med et engasjement og ønske om å bidra til et renere og triveligere nærmiljø.

Strandryddedagen 6. mai

6. mai var den offisielle Strandryddedagen. Akkurat denne datoen er det mange i hele Europa som går ut for å rydde strender. I Midt-Norge har vi imidlertid strandryddeaksjon fram til 20. juni. Alle dager mellom 1. mai og 20. juni er mulige strandryddedager, bestem selv når du vil rydde.

Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt.

– Men vi trenger deres hjelp! Vi ser etter små og store hender over hele landsdelen som kan være med å rydde strendene våre. Hvis dere rydder, så henter vi avfallet, sier Toril Forsmo i SHMIL.

Norske strender og havbunnen vår er full av sneiper, plastflasker, fiskeutstyr, engangsgriller, poser, tauverk, gamle dekk, flasker, bokser og glasskår. Vi er en nasjon av mennesker som elsker å være ute, og vi er heldige som bor i et land med mye spektakulær natur. Naturen skal vi behandle med respekt! Forsøpling er stygt og utrivelig å se på. Natur er best uten søppel!

Mange skoleklasser har det som tradisjon å rydde nærområdene sine for søppel om våren. Takket være dem, har store mengder søppel hvert år blitt fjernet fra naturen. Nå håper SHMIL at også andre vil være med å rydde.

De som deltar på årets aksjon er med i konkurransen om å bli «Årets Strandrydder» med en premie på 10 000 kroner! Det blir også fotokonkurranse på instagram. Ta bilder under oppryddingen og tagg dem med #holdmidtnorgerent, så blir du med i trekningen av flere premier underveis i kampanjeperioden.

Rydd uti øyan

Det er særlig lenst ute på kysten der det er vanskelig å komme til at det er mye avfall. SHMIL kjører derfor sin egen aksjon i samarbeid med Seløy kystferie lørdag 17. juni, hvor de tar med 20 personer på ribtur.

– Da blir det et ryddeprosjekt langt til havs og folk kan melde seg på ved å sende en epost til toril@shmil.no, forteller Forsmo. Skriv hvor mange plasser dere ønsker (maks 5) så er dere med på en ryddeopplevelse utenom det vanlige.

Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet