Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

De samme renovatørene i nye biler

Annonse fra Retura SHMIL

Daglig leder i SB Transport, Stein Jensen, forteller at selskapet er klare for å ta over renovasjonsrutene fra 1. juni.

Det har vært mye forberedelser siden SB Transport vant anbudsrunden om SHMILs renovasjonsruter i høst. Rutene er nøye gjennomgått med folka som kjenner dem. Det har vært viktig for SB Transport å få med seg dagens renovatører videre.

– Det er gull verdt å ta flinke folk med seg videre. Vi har fått gode referanser på dem og de kjenner jobben allerede, sier Stein Jensen, daglig leder i SB Transport.

I utgangpunktet skal ikke kundene merke noe. Det blir de samme ansiktene på de samme rutene, men de kan bli små ruteendringer.

– Vi planlegger ingen vesentlige endringer, så dette skal gå rimelig smertefritt.

SB Transport stoler på at de som har jobbet rutene tidligere har gjort gode vurderinger.

– Det er etablert en tømmekalender, men vi har gått gjennom løypa og ser at vi har god dekning. Ser vi at det er ting vi må justere på, så gjør vi det, sier Jensen.

Kysten og øyene er utfordrende med tanke på renovasjon. Renovatørene er avhengig av ferjene, men Jensen er trygg på at de har gode løsninger på plass.

SB Transport er en veteran i renovasjonsbransjen med renovasjonsoppdrag på i Saltdal, Meløy, Beiarn, Sørfolk og Fauske. I tillegg har de renovert for HAF, som dekker Helgeland nord for Korgfjellet, i 14 år. Sju av disse i hele HAFs dekningsområde.

– Dette er noe vi har gjort siden 2000-tallet og vi har god kontroll på jobben, slår Jensen fast.

De er også godt kjent i området de nå skal renovere, som er hovedsakelig Sør-Helgeland og kysten, etter andre oppdrag i området.

– Vi ser fram til å komme i gang med jobben. SB Transport skal være en god arbeidsplass og skal levere et godt arbeid, avslutter Jensen. 

Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet