Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Lot seg ikke knekke av krakket

Annonse fra MAS Maskin

Da Morten Albertsen Stormo mista jobben i oljebransjen, valgte han å satse for seg selv. Nå søker han arbeidskraft.

Vi går tilbake til 2014. Olje- og offshorenæringa opplevde nedgangstider og flere mistet jobben. Blant dem var Morten Albertsen Stormo fra Leirfjord. For hans del var det aldri snakk om å gi opp av den grunn. Han flytta til Stavanger og starta etterutdanning.

– Jeg har vel brukt rundt en halv million på kurs og utdanning siden den gang, sier han.

Nå har han utdannelse innen landbruk, skogbruk og petroleumsindustrien. I tillegg har han fagbrev i kran og løft, og kan kjøre de fleste anleggsmaskiner. 

MAS Maskin har kontorer på Solbakken selskapshage på Sundøya.

Etter å ha reist mellom Oslo, Bergen og Stavanger for utdanning og jobb er han nå tilbake i Leirfjord, hvor han har starta firmaet MAS Maskin. Her skal han leie ut arbeidskraft og maskiner.

– Jeg har alltid hatt interesse for maskiner. Og tidligere har jeg drevet med utleie av eiendommer, sier Morten.

Til tross for at kun er 26 år, har han mye erfaring fra forskjellige grener i arbeidslivet.

– Det er bevisst for å få innblikk i ulike arbeidsgrupper og skaffe meg bred kompetanse fra hele landet, sier Morten. Den kompetansen vil han nå la andre også få glede av gjennom MAS Maskin.

I tillegg til seg selv, har han en snekker og et knippe frilansere i forskjellige yrkesgrupper klare for oppdrag. Han opparbeider for tiden en database med personell til utleie. Derfor er han alltid på jakt etter ny arbeidskraft, og oppfordrer samtidig folk til å ta kontakt.

– Det er mye kompetanse der ute som ikke er i jobb, slår han fast. 

Morten kan kjøre det meste og satser på å ha en stor maskinpark til disposisjon.

Av utstyr vil han i første omgang ha traktorer, gravemaskiner, kraner og hengere til utleie. Innen en måned skal det meste av maskinparken være på plass, men ambisjonen er at den hele veien skal vokse.

Han har allerede hatt kranføreroppdrag i blant annet Bergen, Stavanger og på Helgelandbase, men har kapasitet til mer.

I dag har MAS Maskin kontorer på Solbakken selskapshage på Sundøya, men i løpet av april er planen å åpne butikk i Nordlandssenteret på Leland. Der blir det salg av blant annet arbeidsklær, fritidstøy, olje, dekk og felger. I tillegg til alt annet MAS Maskin skal drive med.

– Jeg er ambisiøs og har som regel mange baller i lufta. Jeg har lyst til å få ting til å skje, sier Morten. 

Snart åpner han også en butikk i Nordlandssenteret på Leland.

Selv om han selvfølgelig ønsker å tjene penger, er ikke det drivkrafta bak gründertanken. Der ligger ønsket om å skape noe.

– Det er min motivasjon. Jeg har lyst til å skape noe nytt. Skape arbeidsplasser i lokalsamfunnet. Det er dette jeg har lyst til å holde på med, forteller Morten, som innrømmer at det blir lange dager.

– Det er ikke noe problem. Jeg har alltid vært glad i å jobbe. Jeg er en sta person og veit hva jeg vil, avslutter han med et smil. 

Redaksjonen i Helgelendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet