Product, Coat

-     Vi er veldig stolte over at vi kan gi alle våre kunder svar senest neste dag, uansett hvor stor pågang vi har, sier avdelingsbanksjef Fredrik Hagen i Grong Sparebank i Mosjøen.

annonsørinnhold fra

Nå kan du bruke Grong Sparebank på Kiwi og Spar

- Vi er en kontantløs, digital bank. Det betyr at vi ikke har innskuddsautomater eller minibanker. Alt dette har vi nå flyttet over til en avtale vi har gjort med Kiwi på Nyrud og Spar Halsøy.

– Bankbytte til oss er raskt og enkelt.

Det sier avdelingsbanksjef Fredrik Hagen hos Grong Sparebank i Mosjøen. Han er svært fornøyd med den nye avtalen, som vil gjøre banken tilgjengelig store deler av døgnet.

-     Kiwi Nyrud og Spar Halsøy har åpent fra klokka 07 om morgenen til klokka 23 om kvelden. Det betyr at våre kunder kan gå dit når de vil i åpningstidene og sette inn eller ta ut kontanter.

I tillegg er selvsagt nettbanken tilgjengelig døgnet rundt.

– I nettbanken kan man betale regninger og holde oversikt. Vi har hatt stor pågang fra nye kunder som vil begynne å bruke oss det siste året. Før i tida måtte du avtale med banken før du gikk i banken for å bytte bank. Du kan gjennomføre det på nettsidene våre, og vil bli oppringt av en kundebehandler hos oss innen 24 timer etterpå for eventuell videre dialog. Og vi er opptatt av hva som er viktig for kunden, ikke bare hva vi kan tilby, understreker han.

Dress shirt, Smile, Sleeve, Collar

Vårt kundeløfte er at kunden skal stå i høysetet.

Har hatt en eventyrlig vekst

Grong sparebank har opplevd en eventyrlig vekst i Vefsn siden de åpnet lokalkontoret sitt i Mosjøen sentrum for snart seks år siden. Bare i 2020 kunne de notere seg for en utlånsvekst på Helgeland på 250 millioner kroner. Styrken til en lokal bank er at den har lokalkunnskap.

– Den pågangen som har vært siden oppstart, har vært såkalte bankbytter. Altså at kundene søker en ny bankforbindelse og kommer til oss. Alle beslutninger hos oss tas lokalt i Mosjøen. I mange av de større bankene er den veien en del mer kronglete. Mens vi er pålagt å være løsningsorienterte. Vi skal jo være ja-banken, og ha kunden i fokus.

Svarer alle henvendelser innen 24 timer

Grong sparebank er en såkalt kontantløs bank. Men kundebehandlerne kan du nå i hele bankens arbeidstid, og få svar på alle henvendelser innen 24 timer.

-     Vi har en gylden regel om at alle som henvender seg til oss, skal ha fått svar innen 24 timer. Så ringer du og ikke får svar, vil en kundebehandler ringe deg tilbake så snart som mulig. Men det meste kan gjøres via nett- og mobilbanken vår, og du trenger ikke å gå via en kundebehandler.

Hagen oppfordrer nye og gamle kunder som vil ha en prat til å avtale et kundemøte før de kommer inn.

- Når folk vil komme til oss, vil vi gjerne at de tar kontakt på forhånd. Det har å gjøre med respekt for kunden, slik at kunderådgiveren er forberedt når de kommer og kan hjelpe dem mest mulig effektivt, forklarer han.

Interior design, Smile, Trousers, Outerwear, Coat, Suit, Curtain

-     Vi vet at mange kunder foretrekker en liten bank, der hver enkelt blir ivaretatt. Hos oss handler det om å se hver kunde. En liten bank gjør kunden stor, Hos oss skal man tas på alvor, konstaterer f.v. May Liss Båtstrand, Remy Andre Bråthen, Anita Nordli og Daniel Saue hos Grong Sparebank.

Beste bank ti år på rad

Servicen de som lokal bank kan gi, er unik.

-     Vi har fått gjort en såkalt kundetilfredsundersøkelse, der kundene bes om å gi tilbakemeldinger på alt vi gjør i banken, og hvordan de opplever oss. De tilbakemeldingene vi har fått fra kundene våre, bare underbygger hvorfor pågangen hos oss er så stor. Jeg ble nesten rørt da jeg så alle de positive tilbakemeldingene. De var ekstremt gode, og det viser at den jobben våre ansatte gjør hver dag, er i ypperste klasse. Dette motiverer oss til å ville gi enda bedre service i fremtiden.

Kundene i høysetet

For Hagen og staben hans er det altså kundene som står i høysetet.

-     For oss er det en selvfølge at kundene skal stille krav til oss som bank. Vi skal stille med service som er akkurat like god som alle andre servicebedrifter i Norge, og helst enda bedre. Vi er alltid på utkikk etter forbedringspotensialer. Hvordan kan vi bli enda bedre for våre kunder? Det er en kontinuerlig prosess som vi bruker veldig mye tid på.

Stor pågang under sammenslåing

Styrkene til Grong Sparebank som lokal bank, er åpenbare.

-     I en liten bank som vår, er alle kunder store. Vårt kundeløfte er at kunden skal stå i høysetet. Vi går på en måte mann av huse for å gjøre kunden fornøyd.

– Vi ser for oss en fortsatt stor vekst også i 2021. I år blir det kun to banker igjen i byen, og konkurranse gjør at alle må bli bedre. Vi har stor pågang for tiden, i og med at de to andre bankene i byen nå holder på og slår seg sammen, avslutter han.

Aktiv Eiendomsmegling Helgeland er en del av vårt finanshus.

  • Grong sparebankavdeling Mosjøen har ti ansatte inkludert eiendomsmeglerne i Aktiv Eiendomsmegling.

  • Banken har vært etablert i Mosjøen siden 2015.

  • Netto utlånsvekst for 2020 var på 250 millioner kroner.

  • Grong sparebank har som mål å bli en betydeligbank- eiendomsmeglings- og forsikringsmotor på Helgeland i løpet av de nesteårene.

FAKTABOKS

Visste du at...

Social group, Smile, Property, Coat, Product, Suit

- Vi tar alle kundene våre på alvor

– Vi er opptatte av at alle kundene behandles likt og ivaretas på en god måte. Det handler om å se hver kunde.

Det sier May Liss Båtstrand, Daniel Saue, Anita Nordli og Remy Andre Bråthen. De er kundebehandlere i Grong Sparebank, mens Anita Nordli jobber som forsikringsrådgiver.

Størrelsen en fordel

Etter flere år i Grong Sparebank, har de fått et godt bilde på hva kundene deres trenger, og hva de ser etter.

-     Vi skal være konkurransedyktige. Som en liten bank er det nærheten til kundene som er vår styrke. Vi er lette å komme i kontakt med, og vi vet at mange kunder foretrekker en liten bank, der hver enkelt blir ivaretatt. Liten bank gjør kundene stor, smiler de.

Nettopp det at de er små, gir dem en stor fordel.

-     Et kundeforhold på en liten plass er mye mer komplisert enn på en stor plass. Vi kan tilby lokalkunnskap, også når det gjelder eiendomsmegling eller byggelån, konstaterer de.

– Fornøyde kunder viktigst

May Liss Båtstrand er ikke i tvil om hva hun vektlegger i sitt daglige arbeide.

– Det viktigste for meg er fornøyde kunder. Vi har et høyt servicenivå, og en kundeforespørsel skal alltid besvares innen 24 timer. Jeg jobber gjerne noen lange dager for at du som kunde skal få den servicen og den rådgivningen du fortjener.

– Kunden alltid først

-     I Grong Sparebank setter vi alltid kunden først, og i en liten bank er som nevnt alle kunder store. Nye kunder kan enkelt finne vårt kontaktskjema på www.grong-sparebank.no og sende en henvendelse til oss når det passer dem. Du vil bli kontaktet av oss innen 24 timer, supplerer Daniel Saue.

Skal ikke hvile på laurbærene

Det å ha blitt kåret til beste bank på kundeservice ti år på rad, har ikke fått gjengen til å slappe av. Tvert i mot.

– Å bli kåret som beste bank på kundeservice i 2020, forplikter. Vi skal definitivt ikke hvile på laurbærene, men fortsette å arbeide for at våre kunder fortsatt skal være de mest fornøyde, få den beste hjelpen og rådgivningen som finnes, avslutter Remy Andre Bråthen.