TRANGBODD: Daglig leder Sverre Storvik i Bilfokus AS, har lagt bak seg et rekordår. Nå innser han et det begynner å bli trangt om saligheten i lokalene på Øya.
Bilfokus AS i Mosjøen opplevde en voldsom pågang etter elektriske og ladbare hybridbiler i fjor. Til tross for at Ford kun tilbyr en reell kandidat i førstnevnte segment, ble Bilfokus nesten tatt litt på senga over etterspørselen etter Ford sin helelektriske Mach-E.
– Det har egentlig vært helt vilt. Vi endte vel opp med å levere godt over 70 biler fra sommeren og ut året. Det grønne skiftet innen bilindustrien har skutt voldsom fart og det mye raskere enn vi og resten av bransjen hadde forutsett. Nå ser vi fram til å kunne tilby modeller i yrkesbilsegmentet og der kommer Ford til å ligge helt i front. Ford har sagt at ale av nyttekjøretøy skal være helelektriske innen 2025. Vi går definitivt mot ei spennende tid i år bransje i tida framover, sier Sverre som føler at bedriften er godt rustet til å ta utfordringen.
I likhet med resten av bransjen merker Bilfokus at det er utfordrende å få tak i nok nybiler for å dekke etterspørselen i markedet. Krigen i Ukraina gjør sitt til at situasjonen er sånn, men Sverre Storvik Ford står seg godt i den situasjonen.
– Det er nok andre leverandører som sliter mer enn oss, men vi venter fortsatt på at Ford skal rulle ut flåten med elektriske nyttekjøretøy. Vi tror på ingen måte at det dieseldrevne varebilmarkedet avgår ved døden med det første, Meen Ford skal som sagt satse hardt på elektriske biler framover. Vi ser at det i anbudsrunder ofte ligger krav om at bedriften har elektriske kjøretøy i sine parker for å tilfredsstille anbudskravene. Der skal vi være gode, sier Sverre som kan love at Ford kommer for fullt med elektrifisering i månedene framover.
Forside / Bilfokus
DEKKSESONGEN: Sommerdekksesongen står for døra og i kjelleren er det allerede stor aktivitet.
– Det er som vanlig vanskelig å si nøyaktig når de forskjellige modellene er på markedet, men innen 2025 skal alt av varebiler fra Ford ha elektrisk drift. Ikke bare blir dette fornuftig prisede modeller, men rekkevidden skal være markedsledende. I tillegg blir det anledning til å bruke bilens batteri som energikilde for verktøy som sager, kompressorer og lignende. I likhet med introduksjonen av Mach-E tror vi dette blir en «game changer», sier Sverre.
Bedriften på Øya i Mosjøen solgte i fjor rundt 400 biler. Med forventning om fortsatt stor aktivitet merker Sverre at det begynner å bli trangbodd, både i salgs- og verksteddelen. Sonderinger er i gang om å øke bygningsmassen, men foreløpig holder Sverre kortene tett til brystet.
– Det har vært bevisst at vi ikke har prioritert å utvide salgslokalene våre til nå. Men dette er selvfølgelig noe vi ser på og vurderer. Det er et stort økonomisk løft å bygge nytt, men vi vurderer absolutt mulighetene, sier Sverre Storvik som har formelen for fortsatt vekst klar.
PÅ HOTELL: Bilfokus tilbyr også dekkhotell for kunder.
– I bunn og grunn er det produktene som er suksessfaktorene. Og da tenker jeg både på det vi kan tilby av kjøretøy, men også tett oppfølging av kundene og gode verkstedtjenester. Vi vet at veldig mange av våre kunder setter pris på at vi er lokaleid og står på pinne for dem 24/7. Dagens kunder er veldig bevisste på hva de ønsker og det må vi innrette oss etter. Vi skal modernisere driften samtidig som vi skal dyrke våre styrker og fortrinn. En ting er uansett sikkert – 2022 blir et utrolig spennende år for denne og mange andre bransjer, sier han.
kim@helg.no / mob 930 56 926
ellen@helg.no / mob 952 22 429
bjorg@helg.no / mob 901 69 236
roy@helg.no / mob 970 50 391
Avisens journalister og redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet.
Personvernerklæring / Informasjonskapsler
Design: Amedia Ressurs