På turne med mat og musikk

HELAFTEN: Vefsn-Ensemblet forbereder seg til en musikulinarisk helaften. Foran Trond og Franziska Wika, bak fra venstre Saska Cvijanovic, Johannes Borchgrevink, Ragni Einmo, Britt-Johanne Nikolaisen og Toril Fosby. Foto: Pål Leknes Hanssen

HELAFTEN: Vefsn-Ensemblet forbereder seg til en musikulinarisk helaften. Foran Trond og Franziska Wika, bak fra venstre Saska Cvijanovic, Johannes Borchgrevink, Ragni Einmo, Britt-Johanne Nikolaisen og Toril Fosby. Foto: Pål Leknes Hanssen Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Hvordan foregikk egentlig en sosietetsmiddag på 1800-tallet? Det skal Vefsn-Ensemblet prøve å gi helgelendingene svar på.

DEL

– Vi prøver å få det til slik vi tror det foregikk for rundt 200 år siden, sier Franziska Wika.

Sammen med resten av Vefsn-Ensemblet er hun klar til å servere musikalske godbiter ispedd foredrag og en god del herlige og tidsriktige retter. «Helgelandske mattradisjoner» er navnet på turneen som starter allerede torsdag kveld på Kulturverkstedet i Mosjøen.

Overgår det meste

– Matkunstner Åshild Bårdgård Blyseth, har satt sammen en musikulinarisk meny med utgangspunkt i mattradisjonene fra 1800-tallet. Åshild vil fortelle om Helgelandske mattradisjoner, og sammen med arrangørene sette sammen menyen som forresten kommer til å være forskjellig fra plass til plass, sier Wika. Turneen besøker også Petter Dass-museet, Wangbrygga og Dønnes gård.

– Sist vi hadde disse konsertene var 1700-tallet tema. Ifølge Åshild Blyseth skjedde det veldig mye i matveien på 1800-tallet. Vi syntes maten var fantastisk sist, men 1800-tallet skal visstnok overgå det meste, sier Franziska Wika som i likhet med resten av ensemblet, i hovedsak har konsentrert seg om de musikalske rettene.

– 1800-tallet var et utrolig spennende århundre musikalsk. De store, klassiske komponistene, som Beethoven og Mozart hadde sin storhetstid. Vi har blant annet valgt oss den østerrikske komponisten Johann Nepomuk Hummel. Han er ikke så mye spilt i dag, men han var absolutt en respektert komponist og pianist. I tillegg til å være Mozarts elev var han en ekte kosmopolitt som blant annet revolusjonerte pianomusikken, sier Franziska Wika som selvfølgelig også har gjort plass til musikk fra Helgeland.

– Vi kommer til å framføre en del bearbeidede helgelandske folketoner. Det kommer også til å bli litt annet krydder i form av ungarske danser. Noe for enhver smak altså, sier hun.

Opp fra kjelleren

Det var ikke uvanlig å bruke musikk som innramming i selskaper på 1800-tallet. Men i likhet med endrede matvaner, ble det også bedre vilkår for musikerne for 200 år siden.

– Dette var århundret da musikerne fikk komme opp fra kjellerne og faktisk fikk spille blant selskapsdeltakerne. Det var ikke uvanlig at musikerne oppholdt seg en etasje under finfolket og ei luke i gulvet ble åpnet når man trengte litt underholdning, sier Trond Wika.

1800-tallet brakte også med seg en nyvinning i de framvoksende samfunn – turismen.

– Stedene vi skal spille er jo gamle handelssteder. Vi ser for oss at maten og musikken utviklet seg i takt med de nye tidene, sier Trond Wika.

I og med at det er mye som skal på plass i forhold til serveringen under konsertene, ber arrangøren publikum ta kontakt med spisestedene slik at de får beregnet hvor mye mat som skal lages.

Artikkeltags