De reisende må kanskje gå et par snaue 200 meter lenger utover mot enden av Jernbanekaia. Det er nå i ferd med å skje, for mange, en gledelig kuvending i saken etter at Helgeland Havn begynte å se på saken med nye øyne. Det er resultatet etter den massive kritikken mot å flytte ferjeleiet til Hundåla-ferja fra Mosjøen til Urdsdalen.

– Det viktigste for oss var å få ferjeleiet bort fra det industriområdet det nå ligger i. Og da falt våre øyne på området på utsiden av Jernbanekaia. Det er nå vårt forslag til en løsning, sier havnesjef Kurt Jessen Johansson i Helgeland havn, Mosjøen.

Der hvor den svære tømmerstabelen ligger i dag, er det planer om å fylle ut en del masse langs enden av Jernbanekaia.

Jubel i Ap-leiren

Og Arbeiderpartiet i Mosjøen har ikke vært sein med å kaste seg over ideen.

– Vi har allerede tatt opp saken med Tomas Nordvoll som er fylkesrådsleder i fylkeskommunen, og signalene der var tommelen opp, sier Rune Krutå, Aps ordførerkandidat i Vefsn.

Det er nemlig fylkeskommunen som har ansvar for ferja til Hundåla, samt ferjeleiet.

– Hva er det som er så bra med den nye løsninga?

– For det første så ligger dagens ferjeleie midt i det som allerede er et industriområde, og som skal videreutvikles og utvides. Byen trenger en større og mer effektiv havn for en framtidig og mer miljøvennlig godstrafikk. Allerede i dag er det mye tungtrafikk i området. Og det er en risikosport å blande privattrafikk og tungtrafikk på et så lite område, legger Krutå til.

 Forstår motstanden

Ordførerkandidaten forstå også folkets motstand mot et ferjeleie i Urdsdalen tvers over fjorden fra Hundåla. Et ferjeleie der betyr en kortere ferjetur, men folk blir helt avhengig av bil for å komme seg inn til Mosjøen, legger han til. Og et kjapt googlesøk viser også at det blir 22 kilometer å kjøre derfra og inn til byen. Altså 44 kilometer ekstra for en bytur og heim igjen.

Billigere og bedre løsning

Og det kommer også mange godord over telefonen idet Helgelendingen ringer fylkesrådslederen, Tomas Nordvoll – også han Ap-politiker.

– Vi har fått oversendt planene, og vi er så langt positiv. Vi har ikke fått regnet på dette ennå, men dette ser ut til både å være et sentrumsnært alternativ og et langt billigere også, sier han.

Det var fylkestinget som i sin tid vedtok at det nye ferjeleiet måtte ligge i Urdsdalen.

– Vi ville ha ferjetrafikken vekk fra industriområdet i havna, og Urdsdalen ble da valgt fordi vi anså det som et godt alternativ til en overkommelig pris. Dette nye forslaget ser ut til å ha begge disse to faktorene i tillegg til at det forblir i sentrum. Nå skal folkene våre på samferdsel se på forslaget. Så hvis alt er slik vi tror, vil vi foreslå at fylkestinget tar et nytt vedtak i saken, sier Nordvoll.

NFORSVINNER: Dette ferjeleiet ligger i veien for utviklinga for den nye havna.
NFORSVINNER: Dette ferjeleiet ligger i veien for utviklinga for den nye havna.(FOTO: )
OVERGRODD: Dette området langs enden av Jernbanekaia, er i dag overgrodd avugras.
OVERGRODD: Dette området langs enden av Jernbanekaia, er i dag overgrodd avugras.(FOTO: )