For mange er Roy A. Nilsen fra kjent som kunstner, men nå har den kreative leirfjordingen valgt å utvide virksomheten sin. Forrige måned ble Festivalsnacks lansert, og Nilsen satser på spekemat og tørrfisk som en suksessoppskrift.

– Det er jo ikke akkurat et nytt konsept, men som det ligger i navnet satser jeg på å promotere meg ut til festivaler spesielt, sier Nilsen som debuterte med egen salgsbod på Båtmessa i Sandnessjøen for et par uker siden.

– Jeg kom opp med ideen til jul, og siden har det gått slag i slag og i full fart. Jeg er booka hele sommeren, og vet egentlig ikke hvordan jeg skal få tid til å ta ferie oppi det hele.

Har flere ideer

Fredag var Nilsen på plass på Sjøsiden senter i Mosjøen, og mange nysgjerrige kom til for en smakebit eller tre.

– Smak på denne tørrfisken, sier Nilsen før han slenger en klatt smør på toppen.

Populært: Det var flere som ønsket å smake på produktene til Nilsen.
Populært: Det var flere som ønsket å smake på produktene til Nilsen. (FOTO: )

– På Island er dette den eneste måten de spiser tørrfisk på, reklamerer han før to nye poser av havets gull er solgt.

– Hvordan har responsen vært så langt?

– Responsen har vært enorm. Folk synes det er kjempeartig at jeg satser på dette og salget har vært bra, sier Nilsen som ofte tar oppstilling på hurtigrutekaia i Sandnessjøen.

Hjeller: På hurtigrutekaia i Sandnessjøen har Nilsen stand med egne hjeller, noe turistene setter stor pris på.
Hjeller: På hurtigrutekaia i Sandnessjøen har Nilsen stand med egne hjeller, noe turistene setter stor pris på. (FOTO: )

– De fleste er jo glade i spekemat spesielt, og med tanke på turistene er det en god plass å promotere meg selv på. Jeg er ikke så glad i å vise meg selv fram, men det må til om jeg skal lykkes.

– Hvor får du produktene fra?

– Jeg har avtaler med leverandører, og tørrfisken pakker jeg selv i poser med egen logo. Bættele go tørrfesk er mottoet mitt, og jeg er opptatt av at det skal være skikkelige og gode produkter jeg selger. Jeg er ikke interessert i å prakke tøv på kundene, sier Nilsen som har flere ideer og produkter i sikte.

– Jeg har planer om å utvikle konseptet videre, men akkurat hva og hvordan får jeg heller komme tilbake til. Men noen nyvinninger vil kundene merke innen kort tid, blant annet en egen kunstpølse. Jeg selger jo kunst også mens jeg står her, så hvorfor ikke prøve når jeg først er i gang.

Satser lokalt – i første omgang

I første omgang satser Festivalsnacks på suksess på Helgeland, og Nilsen vil ikke gape over for mye selv om starten har vært god. Han vil likevel ikke utelukke en satsing i større skala en gang i framtiden.

– Jeg tar det skritt for skritt, og det er altfor tidlig å snakke om langt det kan gå. Det foreligger som sagt en del planer, men det viktigste er å etablere meg i mitt eget nedslagsfelt. Det har vært veldig artig til nå, og det er til og med kunder som har kommet hjem til meg for å handle. Sånt setter jeg stor pris på, og det gjør jo at det er givende å holde på med, sier Nilsen før en av de populære hvalpølsene pakkes i pose til nye kunder.