Bør du trene når du er stiv og støl etter forrige treningsøkt?

KNEBØY: Du kan godt ta knebøy selv om du føler deg stiv og støl

KNEBØY: Du kan godt ta knebøy selv om du føler deg stiv og støl Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Les hva forskerne anbefaler.

DEL

Forskning.no har forelagt problemstillinga for forskerne  Kristoffer Toldnes Cumming fra Norges idrettshøgskole og Jan Helgerud fra NTNU.

Begge to forklarer først og fremst at det ikke finnes noe sikkert svar på hva som skjer i kroppen når du blir støl.

– Det har kommet mange hypoteser gjennom tidene, sier Cumming til forskning.no. Han er postdoktor og spesialiserer seg innenfor trening og restitusjon.

– Før var det blant annet vanlig å legge skylda på melkesyren, forklarer han.

Melkesyre

Melkesyre er et stoff som produseres når musklene trenger mye energi på kort tid og ikke får tilgang på nok oksygen – gjerne i sammenheng med utholdenhetstrening. Ifølge nhi.no vil mengden melkesyre etter hvert bli så høy at muskulaturen stivner og det blir vanskelig å forstette treningen med samme intensitet.

Men melkesyren regnes altså ikke lenger som en forklaring på hvorfor du er støl dagen etter trening.

– Melkesyren er borte etter en time,  forklarer Jan Helgerud til forskning.no. Helgerud er professor ved NTNU og forsker både på utholdenhetstrening og styrketrening.

Han påpeker at du tross alt kan ha et skyhøyt nivå av melkesyre når du trener utholdenhet uten at du blir støl dagen etter.

Ingen fare

Uansett hva som måtte forårsake stølheten, er begge forskerne klare på at det ikke er noe å være bekymret for.

– Det er ikke noe farlig å være støl, annet enn at det er ekstremt ubehagelig, sier Cumming.

– Stølhet er en helt naturlig reaksjon på en overbelastning, forsikrer Helgerud.  

Men burde du trene når du er støl, da?

Forskerne forklarer at selv om det ikke er farlig, er det ikke sikkert du vinner så veldig mye på å ta knebøy når beina skriker.

– Når du er støl, greier du ikke å yte maks. Da får du ikke like mye ut av treningsøkta. I tillegg er det noen rapporter som viser at du får dårligere teknikk når du er støl, sier Cumming.

Vondt verre

I tillegg kan det være at du bare gjør vondt verre dersom du trener de samme øvelsene kort tid etter første økt. Både Cumming og Helgerud anbefaler å vente til det verste er over før du begir deg på e ny økt med de samme øvelsene.

Men det er ikke noen unnskyldning for å legge deg på sofaen de neste fem dagene.

– Venter du for lenge, får du de samme problemene neste gang du trener, poengterer Helgerud.

Dessuten er det ingenting i veien for å drive med annen aktivitet mens du venter på å bli bedre.

– Du kan for eksempel trene utholdenhetstrening eller trene overkroppen dersom du er støl i beina, råder Helgerud.

– Jeg tenker at du kan begynne med de samme øvelsene etter 48 - 72 timer. Hvis stølheten er veldig merkbar kan det være greit å begynne roligere, tilfører Cumming.

Artikkeltags