Nytt selskap vil konkurrere på kortbanenettet

Artikkelen er over 4 år gammel

Har blinket ut flyplassene på Helgeland for mulige direkteruter til Oslo.

DEL

Det er Helgelands Blad som melder at det nye flyselskapet FlyViking AS kan bli konkurrent til Widerøe på det norske kortbanenettet. Hovedeier i det nye flyselskapet er tidligere Widerøe-kaptein, Ola Giæver.

Han er ordknapp overfor avisa, men uttaler at han har valg av flytype til vurdering, og at han mener det er et marked på Helgeland. Han utelukker ikke et samarbeid med andre, eksempelvis Norwegian.

Helgelands Blad viser for øvrig til et brev som Giæver har sendt til Konkurransetilsynet og Samferdselsdepartementet med tittelen: «Oppstart av konkurrerende flyselskap til Widerøes Flyveselskap AS».

Av brevet framgår det at Viking Air Norway ASA har kjøpt et datterselskap med navn, Fly Taxi Nord AS, (som nå får navneendring til FlyViking AS). Selskapet vil ta opp konkurransen på ruter og en ber om at konkurransetilsynet overvåker Widerøes priser i tiden som kommer og frem til FlyViking AS går i luften.

Rettstvist

Ola Giæver har vært i mediebildet tidligere, sist for ett år siden da han tapte en rettstvist om hvorvidt Widerøe hadde rett til å sette ham på bakken.

I retten hevdet Widerøe at Giæver ikke var skikket til å være flykaptein på Widerøes passasjerfly. Giæver mente på sin side at han bokstavelig talt ble satt på bakken fordi han hadde uttalt seg negativt om Widerøe-ledelsen i mediene.

Retten kom til at vedtaket om å frita flykaptein Giæver fra aktiv flytjeneste var fattet ut fra en saklig vurdering av hans skikkethet til å føre passasjerfly. Vedtaket var dermed gyldig og fullt ut lovlig, skrev Salten tingrett i dommen.

I tillegg til at Giæver tapte saken, ble han  dømt til å betale Widerøes sakskostnader på 119.300 kroner, skrev Nord24.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken