Musikalsk vellyd i Dolstad kirke

	«Orgelgjengen»: Lærer Mila Thoors, Kurselevene Henrik, Elisabeth, 	Edvard og Aleksandra har fått applaus og kursbevis. De er flankert av 	orgellærerne Mila Thoors (t.v.) Lars Notto Birkeland og tilrettelegger 	Øivind Mikalsen

«Orgelgjengen»: Lærer Mila Thoors, Kurselevene Henrik, Elisabeth, Edvard og Aleksandra har fått applaus og kursbevis. De er flankert av orgellærerne Mila Thoors (t.v.) Lars Notto Birkeland og tilrettelegger Øivind Mikalsen

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Orgelkonsert torsdag kveld med mange aktører og instrumenter i regi av Toppenkurset som foregår denne uka

I en oversikt over konsertprogrammet under kurset sto det forsiktig: «Orgelsymfoni» som tittel på kveldens konsert. Den viste seg å inneholde svært mye mer, og konserten ble en variert og fin opplevelse for ca 120 tilstedeværende; utøvere, andre kursdeltakere og en god del betalende tilhørere.

Ifølge kantor i Vefsn, Øivind Mikalsen, var dette «organistenes store greie», så orgelet var med i åtte av de til sammen ni komposisjonene som ble framført. Først ut var orgellærer Lars Notto Birkeland og kurselever Håvard Hasfjord, Kristin Hofseth og Sara Medar på hhv slagverk og trompeter. De satte tonen med Marche de Saint Nicholas av Jehan Alain (fr., 1900-t); en frisk, velklingende og feiende åpning.

Neste nummer var Francis Poulenc (fr., 1900-t) sin konsert for orgel, strykeorkester og pauker. Kurselev Henrik Bechstrøm spilte strålende orgel, godt assistert av Prijatno kammerorkester dirigert av Nicholas Carthy. En komposisjon framført første gang i 1938, med sju ulike tempobetegnelser og stemninger. Snart var det ettertenksomt og lyrisk, snart fart og kraft, og det hele hadde en god balanse mellom orgel og orkester. Dette var konsertens lengste innslag og rett og slett lett å like.

Deretter fulgte Preambulum, en tidlig barokk-komposisjon av Heinrich Scheidemann (ty., 1600-t). En koral-/salmelignende komposisjon der kurselev Aleksandra Nilsen spilte orgel i fint og tett samspill med et messingensemble bestående av Kristin Hofseth, Sara Medar, Aleksandr Scevtcov, Kristine Solli Oppegaard, Vadim Vial, Sigurd Skogdal og Christian Reidar Håpnes.

Joseph Gabriel Rheinberger (ty., 1800-t) var neste komponist med Sarabande fra en suite for orgel, fiolin og cello. Et vakkert stykke musikk framført med stor ro av Edvard Gilje Grøsvik på orgel, Justus Aakre Zeiger og Trond Wika på fiolin og Birgitte Mikalsen på cello.

Tomaso Albinoni (it., 1671-1751) fulgte så, med Allegro fra en konsert for trompet og orgel. Sara Medar spilte trompet i fint samspill med Lars Notto Birkeland. Her kan det være på sin plass å nevne den flotte akustikken Dolstad kirke nå kan by på. Begge musikerne bar godt rundt om i kirka, og klangen var myk og fyldig.

Tid for Alain igjen: Trois Mouvements, spilt for oss av fløytistene Anna Rún Arnfridardóttir og Sol Bendiksen, med Henrik Bechstrøm ved orgelet. Lett og fint!

John Stanley (eng., 1700-t) har blant annet komponert Trumpet Tune. Her spilte Elisabeth Risjord orgel sammen med messingensemblet som er nevnt tidligere. Det var bare å lene seg tilbake og nyte musikken.

Kveldens eneste innslag uten orgel fulgte, da en nonett (ni musikere sammen) spilte to satser fra Charles Gounod (fr., 1800-t) sin komposisjon Petite Symphonie. Andrea M Røreng og Anna R Arnfrídardóttir, fløyte; Violetta Kalyadina, obo; Aleksander Døvle og Nina Karlsen, klarinett; Elias og Solveig Skogdal, fagott; Sofie Hestvik og Theodor Aurland, horn spilte sammen i en frisk og rentklingende framføring. Dirigent var Bjørk-Guinevere Kinsella Eide.

Avsluttende nummer var Choral – Hosanna av Franz Liszt (ung., 1800-t) for basstrombone og orgel. Orgellærer Mila Thoors leverte et flott samspill med kurselev Sigurd Skogdal på basstrombone. Det var mektig og vakker musikk som ble et verdig punktum for en fin musikk-kveld i Dolstad kirke.

Vil spille i Notre Dame-katedralen

Henrik Bechstrøm

Henrik (21) fra Bodø er halvveis i 4 år med kirkemusikk-studier ved Musikkhøgskolen i Oslo.

På spørsmålet vårt om hvorfor det ble kirkemusikk svarer Henrik: - Jeg har alltid vært interessert i orgel, og kirkemusikk er mye mer enn salmespill på søndager. Jeg lærer om liturgisk spill, improvisasjon og kordireksjon, for å nevne noe. Det er stort behov for kantorer i den norske kirke, så jobbmulighetene er gode; kanskje kombinert med litt konsertvirksomhet og annet.

Hvordan er det med fritidssysler? – Jeg spiller litt brettspill, backgammon, på fritiden, og er ellers glad i å gå fjellturer.

Har du noen ønskedrøm? – Å spille på orgelet i Notre Dame-katedralen i Paris!

Drømmer om klassisk sang

Aleksandra Nilsen

Aleksandra er 16 år og skal begynne på musikklinja ved Sortland VGS til høsten.

Hun kommer fra Øksnes i Vesterålen.

Hvorfor orgel, Aleksandra? – Jeg har spilt piano siden jeg gikk i barnehagen, og startet med orgel fordi jeg ønsket større utfordringer. Det er et flott instrument. Jeg er bl a orgelvikar i Øksnes.

Aleksandra spilte J S Bachs store Toccata i D-moll på orgelfestival i Bodø da hun var 10 år! Så da blir det orgel som hovedinstrument på Sortland?

– Nei, jeg velger piano, men drømmer litt om en framtid med klassisk sang. Orgelet blir kanskje en hobby, slik jeg ser det nå. Men det er langt fram!

Artikkeltags