Tok gull i Cannes

News on Request: Tok gull i Cannes med kortfilmen om Innovasjon Norges historie for beste film i kategorien Corporate Image Films. Stolte mottakere av prisen var Trond Eliassen fra News on Request (t.v.), Kristin Welle-Strand fra Innovasjon Norge og Trond Eide fra News on Request. Foto: Steinar Hårde

News on Request: Tok gull i Cannes med kortfilmen om Innovasjon Norges historie for beste film i kategorien Corporate Image Films. Stolte mottakere av prisen var Trond Eliassen fra News on Request (t.v.), Kristin Welle-Strand fra Innovasjon Norge og Trond Eide fra News on Request. Foto: Steinar Hårde

Artikkelen er over 4 år gammel

Stor anerkjennelse for lokalt filmselskap.

DEL

Torsdag kveld vant kortfilmen om Innovasjon Norges historie gull under Cannes Corporate Media & TV Awards for beste film i kategorien Corporate Image Films. Produksjonsselskapet News on Request med base i Bodø og Brønnøysund, har laget filmen og kan legge den gjeve gulldelfinen til samlingen med internasjonale priser.

Corporate Media & TV Awards arrangeres i Cannes for sjette år på rad, og er blant de mest prestisjetunge festivalene i sin sjanger. Festivalen hedrer de beste corporate-filmer, online medier og TV-dokumentarer fra hele verden, og hadde i år 772 bidrag.

Til topps for andre gang

– Vi er både stolte og ydmyke over denne hederen. Festivalen i Cannes er svært anerkjent i vår bransje, og det er et historisk sus over Cannes innenfor alt som handler om film. Dette er andre gangen i år at vi går til topps i en internasjonal konkurranse, og det bør vel være et tegn på at vi leverer på et høyt nivå, sier daglig leder og produsent i News on Request, Trond Eide i en pressemelding.

Historisk reise

Filmen forteller hele historien om Innovasjon Norge på noen få minutter. Med Line Verdal foran kamera tas seeren med på en reise fra opprettelsen av Hypotekbanken 1862, gjennom hele framveksten av norsk industri og næringsliv og fram til i dag.

– Det er utrolig moro at filmen vår nådde helt til topps! Målet var å bidra til økt innsikt om Innovasjon Norge og det norske virkemiddelapparatets historie og betydning. Vi ønsket å skape stolthet rundt den viktige jobben våre forgjengere har gjort, og den jobben alle i Innovasjon Norge gjør i dag. Det har vi klart, sier Kristin Welle-Strand i Innovasjon Norge, som ledet filmprosjektet.

Nyskapende i stil og form

– Utfordringen fra Innovasjon Norge var å lage en interessant film som også skulle være nyskapende i stil og form. Det har vi nå et bevis for at vi har lyktes godt med. Det er til dels avanserte teknikker som er benyttet for å få det hele til å se ut som at det er gjort i ett sammenhengende opptak. Med visuelle effekter og ikke minst god planlegging og tilrettelegging ble det lekkert til slutt, mener vi. Det føles godt å få internasjonal anerkjennelse, sier Trond Eide.

News on Request har rammeavtale innen filmproduksjon med Innovasjon Norge. Selskapet har tidligere vunnet flere internasjonale priser for oppdragsfilm, både i Europa og USA. Tidligere i år ble en av selskapets produksjoner belønnet med hederspris under World Media Festival i Hamburg. I tillegg har flere av selskapets kortfilmer og tv-produksjoner vunnet priser i flere land.