– Jeg har bestandig vært glad i biler, men jeg elsker Tesla’en min

ALDRI NOE ANNET: Carola Karl Urvik kjøpte elbil i 2014. Den pendlende jordmora synes det er fint å gjøre noe mer for miljøet enn kun å sortere søppel. Her hurtiglader Carola sin elskede Tesla i Mosjøen sentrum.

ALDRI NOE ANNET: Carola Karl Urvik kjøpte elbil i 2014. Den pendlende jordmora synes det er fint å gjøre noe mer for miljøet enn kun å sortere søppel. Her hurtiglader Carola sin elskede Tesla i Mosjøen sentrum.

Av

Carola og Rachel er enige: Å kjøre elbil er intet bomskudd.

DEL

– Jeg har bestandig vært glad i biler, men jeg elsker Tesla’en min, og miljøaspektet er et kjempepluss. Jeg er glad for å gjøre noe mer for miljøet enn bare å sortere søppel, sier Carola Karl Urvik, jordmora som pendler mellom Mosjøen og Sandnessjøen hver eneste arbeidsdag. Det gjør også sjefen hennes, enhetsdirektør Rachel Elise Berg ved Helgelandssykehuset Sandnessjøen, men Carola har pendlet tre ganger så lenge.

– Ikke mange holder ut i 12 år. Gammelveien var et mareritt. Med Toven-tunnelen ble det noe helt annet, men jeg har kun 85 prosent stilling. Det ble for mye kjøring med full jobb, sier Carola, som arbeider mye natt og regner halvannen time hver vei.

-Jeg må ha god tid. Noe kan jo skje. Så jeg har alltid tolvtimersskift, inkludert de tre timene i bilen, sier Carola. For henne er det en vanesak. Rachel nyter helt klart pendlinga mer.

– Jeg føler meg trygg i en virkelig god bil, og jeg får tenkt igjennom dagen, hørt radio, drukket kaffe, og klarnet hodet på heimtur. Arbeidsdagene kan være intense, men jeg blir ikke ekstra sliten av å pendle, forteller Rachel, som sjelden får spørsmål om hvordan det går på jobben.

– Men mange spør om hvordan jeg takler pendlinga!

Opp i opp

2019 er ventet å bli elbilens store år. Ved inngangen til fjoråret var det ifølge Norsk elbilforening registrert cirka 150.000 elbiler i Norge. NAF skriver at det per november var solgt 35.000 elbiler i 2018, og at 40.000 sto på venteliste. Beregninger antyder at det ved utgangen av 2020 vil kjøre 400.000 elbiler på norske veier. Det betyr at Norge er godt i rute når det gjelder visjonen om at alle nye biler skal ha nullutslipp fra 2025.

– Norske forbrukere er klare for elbilskiftet. Nå er det opp til politikerne og industrien å gjøre sitt, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening til sine egne nettsider. Carola kjøpte Tesla i 2014. Rachel investerte i Mercedes året etter.

– Nå blir det aldri noe annet enn elbil på meg, sier Carola. Hun slipper utgifter til bom og bensin, men forteller at det foreløpig bare går opp i opp med låneavdragene.

– Jeg tror heller ikke at gratis passering i bommen varer til evig tid, men det er helt greit. Skal vi oppnå klimamålene vi har satt oss, er vi nødt til å kjøre elektrisk, sier Carola, som mange kjenner som en miljøengasjert Venstre-politiker i Vefsn. Rachel synes også det er fint å vite at 60 mils ukentlig pendling ikke oser av eksos.

– Men jeg skal være helt ærlig på at miljøaspektet ikke sto fremst da jeg valgte å kjøpe elbil. Det handlet om at jeg begynte å pendle fra april 2015, og at jeg ville kjøre stillegående og komfortabelt. Jeg regnet også ut at jeg ville spare mellom 50 og 60.000 kroner i året, sier Rachel. Hun har ingen planer om å slutte å pendle.

– Jeg pendlet en periode på den gamle veien i 2008, og det kunne være skummelt, for eksempel med rasfaren om våren. Men nå er jeg helt trygg, og jeg tror dette handler om innstilling. Så lenge jeg ikke tenker på noe som et problem, er det ikke et problem.

Kanskje litt treig?

Men både Rachel og Carola har hatt hjertet i halsen, fordi de var mer halvveis enn snart framme, og batteriet nærmer seg null.

– Det har vært akkurat på håret to eller tre ganger, forteller Rachel.

– En gang var det brann i Toven-tunnelen, og jeg sto på Leirfjord-sida. Jeg hadde ikke strøm til å kjøre om Nesna, så jeg måtte bare vente. Det er den verste opplevelsen, forteller Carola, som roser tettheten av ladestasjoner, både på norske og tyske landeveier.

Pendler mellom Mosjøen og Sandnessjøen

– Grunnen til at jeg valgte Tesla var at det kom hurtiglading i Mosjøen. Denne modellen hadde også gratis lading inkludert, sier Carola, og benytter muligheten til «å fylle» utenfor hotellet.

– Det lades fortere på varmt batteri.

– Apropos fart. Jeg har ikke kjøpt elbil ennå, synes du jeg er treig?

– Ja, kanskje litt. Det er ikke farlig å kjøre elbil. Alle kan ta grep for miljøet, sier Carola. Hun gliser godt. Det gjør Rachel også, ved bommen mellom Rynes og Hjartåsen. En trailer suser forbi. Den passerer ikke gratis i sin egen snøføyk.

Artikkeltags