Oppmuntrer til å handle lokalt: – Om man ikke bruker butikkene, så mister man dem

Handle lokalt: For å bidra til at butikkene i Mosjøen består, må man stå sammen og handle lokalt. 
F.v. Bjørn Larsen, daglig leder i Mosjøen Næringsforening. Hanne Andersen, medierådgiver i Helgelendingen, og Lone Moa, markedskonsulent i Helgelendingen.

Handle lokalt: For å bidra til at butikkene i Mosjøen består, må man stå sammen og handle lokalt. F.v. Bjørn Larsen, daglig leder i Mosjøen Næringsforening. Hanne Andersen, medierådgiver i Helgelendingen, og Lone Moa, markedskonsulent i Helgelendingen. Foto:

Helgelendingen er i gang med kampanjen «Handle lokalt» der lokalsamfunnet oppfordres til å tenke over kjøpsvanene sine, og hva lokal handel betyr for lokal utvikling.

DEL

– Vi ønsker å bidra med å bevisstgjøre forbrukerne og innbyggerne om hvor viktig det er å handle lokalt, sier Hanne Andersen, medierådgiver i Helgelendingen.

Mosjøen Næringsforening har også signalisert at det ikke går an å skygge temaet.

– Det er flere grunner til at det er viktig å handle lokalt. For det første er det ikke de riksdekkende kjedene, Finn eller Amazon som støtter de lokale idrettslagene eller gir premier til skolearrangementer. Det andre er at om man ikke bruker butikkene, så mister man dem. Det har jeg sett flere eksempler på, sier Bjørn Larsen, daglig leder i Mosjøen Næringsforening.

Bedre kjøpsopplevelse

Lone Moa, markedskonsulent i Helgelendingen mener at jo flere folk som er i sentrum desto triveligere vil det være å handle. Aktivitet skaper aktivitet, og det er en kjøpsopplevelse nettbutikken ikke vil gi forbrukerne.

– Jeg setter pris på å jobbe med en kampanje hvor vi tar for oss hva lokalbutikkene har, som internett ikke har. Nemlig et menneske som tar seg tid til deg, svarer på spørsmålene dine, og er behjelpelig med blant annet mål, stil og trender, sier hun.

For å unngå flere nedleggelser av butikker, miste arbeidsplasser, og få et bredt kjøpsutvalg er butikkene avhengig av forbrukerne.

– Det er kjempevanskelig for en liten bransjebutikk å skulle konkurrere med en nettbutikk som har alt. Derfor er det kjempeviktig at næringslivet ønsker å vise fram butikken best mulig, og ha gode varer som tilpasser seg det kunden ønsker. Samtidig må kunden være obs på at det er bedre å for eksempel prøve et klesplagg lokalt, enn å sende i retur og liknende, sier Larsen.

Påminnelse

Andersen og Moa er enig, og forteller at man må stå sammen for å bidra til at budskapet sprer seg bedre.

– Budskapet må dryppe helt ned til den yngste forbruker. For å få med seg de yngste må butikkene vise at de er konkurransedyktige, og at de tilbyr trendproduktene som fins på nettet. Foreldrene burde også gjøre ungdommen oppmerksom på at butikkene og produktene eksisterer her. Det er vanskelig å nå dem med ren markedsføring, sier Andersen.

De understreker at man ikke skal føle en tvang til å kjøpe alt lokalt, men være bevisst for hva det vil bety for lokalsamfunnet.

– Målet med denne kampanjen er ikke å konkurrere med nettbutikkene, eller utkonkurrere dem. Det er ikke pliktfølelsen vi ønsker å fyre opp, men vi ønsker at forbrukerne forstår hvordan det henger sammen.

Artikkeltags