NETTE LØSNINGER: Vennegjengen fra musikklinja ved Mosjøen videregående skole klikker seg fort gjennom handlelista. Fra venstre Pauline Grønfjell (18), Rebekka Almås (19), Sander Moby Røreng (18), Trygve Mikalsen (18), Jenni Wiik-Søttar (18), Thea Maageng Nordås (19) og Amalie Kummernes (19).

Nettvett på begge sider av kassen

Uten å snakke med ei sjel handler de billig og raskt på nettet. Butikkene skjerper trumf- kortet: Enda bedre service.
Av
Publisert

– Disse skoene prøvde jeg i en butikk i Mosjøen, og så bestilte jeg dem på nett, forteller Pauline Grønfjell (18). Den ublyge innrømmelsen er neppe musikk i verken krone eller øre for kremmeren, men mer fra ham og henne om litt. Først en tur til Mosjøen videregående skole, der sju vordende rødkledte ikke legger det minste skjul på at de forbeholder seg retten til det som selvsagt er helt legitimt: Å være illojal mot det lokale næringslivet til fordel for nettet. I verdens største krambu finnes mye, om ikke alt, av det som mangler i lokalbutikken, men av og til slår det omvendt ut.

– Jeg har sjekket utvalget på nett, og handlet på Cubus her i Mosjøen, sier Jenni Wiik-Søttar (18), som faktisk har vært med i en reklamefilm for Statnett. Det var lettjente 2.500 kroner.

– Jeg kjøpte ny telefon.

– På nettet?

– Ja.

Sminke i sjappa?

Gjengen fra musikklinja har en mildt sagt variert handleliste når de logger seg på og betaler med penger som det ikke går an å brette.

– Jeg har blant annet kjøpt trommeutstyr. Hvis jeg skal bestille i butikk er det lang leveringstid, og så må jeg jo kjøre og hente alt selv, sier Sander Moby Røreng (18) og legger til:

– Men Mac’en min kjøpte jeg i sjappa.

– Sjappa?

– Elkjøp.

Gitarist Trygve Mikalsen (18) har også bestilt musikkutstyr.

– Det siste var strenger til gitar og lutt. Og mye spill. Veldig mye spill. Det er så gode pakkepriser på nett, sier Trygve. Thea Maageng Nordås (19) fryder seg over verdensvevens overflod av det hun kaller duppedingser, for eksempel kasserolle med fastmontert pastasil.

– Jeg satser på et enkelt hybelliv til høsten, sier Thea. Hun vet hvor hun er kresen.

– Dessverre er ikke utvalget av sminke i Mosjøen godt nok for mitt bruk.

Den gode praten

Daglig leder Torunn Kroken på Vita er klar over at mange av de unge glipper som kunder på grunn av netthandelen. Dette er den digitale varianten av det som alltid har ligget til forbrukermakten, å kunne velge, men forretningsfolket står ikke maktesløse.

– Uten tvil er konkurransen tøff. Jeg har merket økning i handling på nettet bare siden jeg begynte her i oktober 2017, sier Torunn. Hun orker ikke skjule at det er litt for rolig i butikken, men Vita har god plassering i bunnen av rulletrappa, og snart kommer sommeren. Mange av kundene har også vært ute ei vinternatt før.

USMINKET VIRKELIGHET: Daglig leder Torunn Kroken på Vita Mosjøen opplever en tøff konkurranse mot netthandelen. Løsninga er enda bedre service til kundene.

USMINKET VIRKELIGHET: Daglig leder Torunn Kroken på Vita Mosjøen opplever en tøff konkurranse mot netthandelen. Løsninga er enda bedre service til kundene.

– Mine kunder er mange godt voksne, og de liker personlig hjelp, noe man ikke får på nettet. God service blir bare viktigere og viktigere, sier Torunn Kroken. På Intersport har daglig leder Kristian Dyrhaug Kristiansen samme enkle og greie kjernebudskap.

– Netthandelen kan dumpe prisene ned på et nivå som vi ikke har den minste sjanse til å leve av. Da tar vi igjen på service og fagkunnskap. Vi ønsker å selge det riktige produktet til den riktige kunden. Vi liker å snakke med folk. Gjennom en god prat blir relasjonen mellom kjøper og selger mye mer enn selve varen, sier Kristian. Han vet hvor nettskoen trykker.

– Ingen føtter er like. Derfor bygger vi riktig sko til riktig fot. Hvis du kjøper løpesko på nett kan det fort bli ubehagelig å løpe, sier Kristian, som mener det er «eitt bal» å klage på nett.

– Hos oss kan vi bytte 90 prosent av sortimentet direkte over disk.

SERVICE FOR ENHVER PRIS: På Intersport kappes de mot netthandelen gjennom å skape gode kundemøter. Fra venstre Cathrine Cross, Tom Kristian Tverå, Hege Sommerset, Per Fagerli med en «fullblods terrengsykkel», og daglig leder Kristian Dyrhaug Kristiansen.

SERVICE FOR ENHVER PRIS: På Intersport kappes de mot netthandelen gjennom å skape gode kundemøter. Fra venstre Cathrine Cross, Tom Kristian Tverå, Hege Sommerset, Per Fagerli med en «fullblods terrengsykkel», og daglig leder Kristian Dyrhaug Kristiansen.

Løse negler og klisterhjerne

Amalie Kummernes (19) har kanskje aldri følt behov for å bytte inn en kjole, noe vi ikke spør om, men hun bruker i hvert fall det mest moderne til gå langt tilbake i tid.

– Jeg kjøper 50-tallskjoler, sier Amalie, og venninnene skyter inn: «Og underskjørt!» Amalie er ei gammel sjel i en ung kropp, og hun skjuler ikke sjela.

– Jeg handler mye på bruktbutikken i Mosjøen, men bruker også to gode nettsider for å kjøpe de klærne jeg synes er fine, sier Amalie. Rebekka Almås (19) er faktisk ikke spesielt ivrig på netthandel, men hun kan fortelle at mora er en reser på Ebay.

– Hva har hun kjøpt?

– Løse negler, blant annet…

Thea nevner en app som visstnok er genial til å finne gode priser, og Pauline kommer med enda en innrømmelse. Det kan gå altfor mye penger fordi hun blir så fort fristet. Jenni nikker til denne virkeligheten.

– Jeg har en stor bunke med mobildeksler, men jeg bruker nattbordskuffen som et svart høl. Når tingene er gjemt der, er alt borte, sier Jenni, noe Kristian på Intersport ikke tror vil skje med handel over disk. For en kar som vokste opp med familiebedriften, og som skrudde sykler fra han var seks år gammel, er servicen en livsstil.

– Hvis du handler i dag og kommer tilbake om to år, skal jeg huske hva du kjøpte.

– Gjelder det alle kundene?

– Ja.

Artikkeltags