– Handelen er sjølve navet for aktivitet, lokal bolyst og all annen aktivitet

VIKTIG: – Lokal handel er viktig, og Mosjøen er et trivelig sted. Både for handel og kafébesøk. Vi har møteplassene og butikkene. Trivelig miljø med Sjøgata og kaféer, mener Espen Isaksen.

VIKTIG: – Lokal handel er viktig, og Mosjøen er et trivelig sted. Både for handel og kafébesøk. Vi har møteplassene og butikkene. Trivelig miljø med Sjøgata og kaféer, mener Espen Isaksen.

Av

Direktør Espen Isaksen i Mosjøen og Omegn Næringsselskap – MON, ber folk huske hvorfor Mosjøen ble by: – Det var her folk samlet seg for å handle og drikke kaffe sammen.

DEL

– Handelen er sjølve navet for aktivitet, lokal bolyst og all annen aktivitet. Har vi ikke en sterk handelsaktivitet får det betydning for alt annet i vår region. I Mosjøen har vi klart å ta vare på store deler av vår historiske arv ellers, og da er det viktig å ta vare på grunnlaget – å drikke kaffe, snakke sammen og handle lokalt. Og vi har det trivelige miljøet som skal til for at dette skal bli vellykket, mener Isaksen.

Han er heller ikke blind for at den nye Handelsparken på veveritomta med 13.000 kvadratmeter vil gi en ny giv på handelen i Mosjøen.

Unikt med alt i sentrum

– Dette blir enormt for byen. Det er svært få andre steder som har slike sentra bare et «steinkast» fra byens torg. Sjøsiden senter, den nye Handelsparken, Torgpaleet og alle våre flott nisjebutikker i sentrum, vil sammen kunne styrke Mosjøen som handelssenter i regionen vår.

Men næringslivet må sjøl stå på og tenke nytt, mener Isaksen:

– Spesielt er det viktig med åpningstider som tjener kundene. Enkelte butikker som for eksempel Malerbua, har tatt grep der, roser Isaksen.

Forretningene må også vite å være åpne når ting skjer.

– Når det er store arrangementer, som Kippermocupen for eksempel. Da kommer folk fra hele landet hit. Alt må da legges til rette for at folk skal trives, og handel foregå, mener Isaksen. Han mener innføringa av cupdager i 2018 også var veldig positivt.

Anbudsprosessene viktige

«Handle lokalt-kampanjene» er prisverdig, men næringa må også tenke nytt, mener Isaksen.

– Noen er allerede flinke og har egne nettbutikker. Knøttene – eller Bare Barn, og Guni er gode eksempler i så måte. Flere har mulighet, og bør øke sin kunnskap om hvordan en nettbutikk kan lages, i tillegg til sin egen butikk.

– Jeg mener også at flere bør skolere seg på anbudsprosessene som foregår. Det offentlige og flere private, kjøper inn sine varer etter spesifiserte anbudsprosesser. Dessverre går lokale firma for ofte glipp av slike muligheter, sier Isaksen.

Her kan MON bli en bidragsyter.

– Vi er i prosess for å se om dette kan være noe MON kan hjelpe den lokale handelsnæringa med. For det er viktig at handelen har den kunnskap som er nødvendig på dette området, mener Isaksen.

Ting går ofte i sirkel

– Før dro alle til byen hver lørdag. Jeg har tro på at dette kan komme igjen. At folk igjen vil ønske å samles for en god samtale på en trivelig kafé etter en god handel. Ting går ofte i sirkel. Og i Mosjøen ligger det nå godt til rette for at folk kan gjøre nettopp det. Handle, møtes og kose seg, sier Isaksen.

Han minner også om at alle kommunens frivillige organisasjoner er avhengig av at det foregår handel.

– De lever stort sett av tilskudd de kan få fra våre lokale bedrifter. Personlig har jeg erfaring fra dette i den tida jeg var daglig leder i Mosjøen Idrettslag. Vi mente det skulle lønne seg å bidra. Derfor handlet vi alltid lokalt hos de som bidro, når vi hadde mulighet til det, sier Isaksen.

En egen fotballsko-uke

Isaksen har også opplevd at lokale sportsforretninger blir direkte utnyttet av fotballspillere på jakt etter nye fotballsko:

– Masse ungdommer prøver sko hos våre lokale sportsbutikker, før de drar heim og kjøper skoene på nett. Da sparer de kanskje noen hundre kroner, men vil kanskje senere oppleve at butikkene ikke selger fotballsko de kan prøve, forteller Isaksen.

Sammen med intervjueren dukker det her plutselig opp en idé som Isaksen mener det er verdt å prøve ut:

– Vi bør få våre sportsbutikker til å gå sammen om ei egen «Fotballsko-uke». Der de tar inn ekstra mange og fine sko, og satser sammen med sine leverandører. Samtidig som lagene i regionen oppfordrer sine spillere til å «kjenne sin besøkelsestid», og kjøpe sesongens sko lokalt. Det kan bli bra, mener Isaksen.

Han mener lokal service og kunnskap er kjempeviktig.

– Ta Bredesen – sykkelspesialisten. Hvor viktig er det ikke for byen at vi har slike butikker. Vi bør i det hele dyrke nisje-butikkene. Kanskje bør sentrene våre lage til spesielle «lommer» som har rimeligere leie, slik at gründere med gode tilbud, kan få komme seg i gang, avslutter MON-direktøren.

Artikkeltags