– Gir «det lille ekstra»

Ikke redd nett-
handelen: – Vi tror ikke butikkene vil bukke under fordi noen handler varer på nett, sier Anette Larssen og Morten Simonsen som representerer Jack & Jones og Vero Moda på Sjøsiden senter i Mosjøen.

Ikke redd nett- handelen: – Vi tror ikke butikkene vil bukke under fordi noen handler varer på nett, sier Anette Larssen og Morten Simonsen som representerer Jack & Jones og Vero Moda på Sjøsiden senter i Mosjøen.

Av

– Vi er ikke redd netthandelen. Forretningene våre gir det «lille ekstra» som ikke netthandelen kan hamle opp med, sier Anette Larssen (34) og Morten Simonsen (30).

DEL

– Jeg snakker ofte med de unge guttene, og det er absolutt riktig at de kjøper mye på nett. Likevel tror jeg butikkene har lite å frykte. Vi mennesker er sosiale, og setter pris på personlig service. Det tror jeg vil sikre oss i framtida. Ikke fordi vi er veldig dyktig på dette, men det har noe med at vi kan skape en hyggelig samtale, og gi dem mulighet til å prøve før de kjøper, sier Morten Simonsen. Han er avdelingsleder på Jack & Jones på Sjøsiden i Mosjøen og har jobbet i bransjen i 16 år.

– Ja, jeg tror jeg vet hva jeg snakker om. Jeg begynte hos mamma på Cubus, gått via jobb på Dressmann til nå Jack & Jones i seks år.

– Og her tar vi absolutt netthandelen på alvor. Kjeden vår har sin egen. Trenden nå er at det går mer og mer mot en splittelse mellom det folk kan få kjøpe hos oss på nett, og det folk kan kjøpe hos oss i butikk. Foreløpig er mye felles, men vi ser allerede et mønster, sier Simonsen.

Impulshandelen viktig

– Impulshandel er heller ikke lett å få til på nett. Der er man mer spesifikt opptatt av å kjøpe ting man på forhånd vet at man skal ha. Her kan folk komme og se, og så kjøpe noe på impuls. Det liker folk, derfor tror jeg butikkene vil klare seg bra også i framtida, sier Morten Simonsen.

Han får støtte av sjefen sin Anette Larssen. Hun er også daglig leder for Vero Moda på Sjøsiden – begge butikkene er eid av et Namsos-firma.

– Omsetninga sier i hvert fall ingenting om at det er noen fare på ferde, men vi må jobbe mye mere for hver kunde enn før, sier Larssen som er i Vero Moda på syvende året.

– Det vi har i forhold til nett, er det «lille ekstra» – servicen. Det tar vi absolutt på alvor. Skolerer oss ofte, og sørger for at vi kan alt om størrelser og mål. Vi prøver også å lytte skikkelig på kundene. Hva de etterspør. Vi er tross alt i lille Mosjøen, og da er det ikke sikkert at de vil ha det siste av det siste. Sjøl om mange vil ha det og, smiler Larssen.

Outlet på gang

Hun forteller at forretningene nå jobber knallhardt for at kundene skal få god service når de kommer for å handle.

– Vi har stadige medarbeidersamtaler og personalmøter der dette er tema. Det er stadig nye ting vi må sette oss inn i. Og nå blir ikke ting hengende her i årevis. Vi ønsker å kvitte oss med gamle varer for å få friske penger til å kjøpe inn nye varer, sier Larssen og viser oss at de nå forbereder et «Outlet-utsalg» i en del av Sjøsiden som for øyeblikket er ubrukt.

– Vi er heldige nå og har ledige lokaler. Det er ikke så ofte vi har prøvd dette, men det er populært, og en fin måte for oss å få solgt ut fjorårets modeller, forteller Larssen.

Noe er mer tungsolgt, andre ting kan komme inn torsdag, og være utsolgt på lørdag, ler Anette Larssen.

«Klikk og hent»

Forretningene Larssen er sjef for er underlagt «Bestselger» som også har nettbutikk. Fra sist høst har denne kjeden startet med noe som heter «Klikk og hent». Det betyr at folk kan klikke og kjøpe på nett, og så hente varene i butikken lokalt.

– Da kan de også få prøvd om varen passer. Tanken er nok også at de ved å oppsøke butikkene, kan komme til å kjøpe med seg noe ekstra på vegen, sierLarssen.

Foreløpig er det ikke mange som har benyttet seg av denne muligheten, men der er der, og kan komme til å bety noe etter hvert.

Larssen har tre ansatte på heltid og to ekstrahjelper å være sjef for. Hun forteller at det de ser etter når nye skal ansettes er «innstilling».

– Har de den rette, er det vanligvis greit å lære dem opp, da vi kan stille med mange gode kurs. Lønna er heller ikke så verst. Vi holder oss til tariff, og jeg har ikke hørt om noen som har sagt at lønna er et problem, avslutter Larssen som sjøl er fornøyd både med lønn, ansatte og jobben generelt.

Artikkeltags