Bergåstunnelen i Grane kommune skal bli to kilometer lang, men for 12 uker siden ble arbeidene stoppet 600 meter inne i fjellet. Årsaken var overraskende funn av løsmasser, men et nytt samarbeid skal sikre framdriften med tunnelen.
– Grunnundersøkelser før arbeidet startet avdekket ikke løsmassene. De viste fjell av dårlig kvalitet i flere ulike soner, der den ene viste seg å bestå av morenemasser, sier prosjektleder Bård Nyland i Statens vegvesen. Av sikkerhetsmessige grunner ble derfor arbeidet med tunnelen stoppet, men gjennom nøye overvåking planlegges det å fortsette tunneldrivingen etter påske.
– Arbeidet må utføres på en sikker måte. Da må vi ha måleinstrumenter og annet for å kunne reagere på eventuelle bevegelser i massene.
Morenemasse
- Morene er en jordart som består av usortert materiale av blokker, steiner, sand, silt og leire, ført med en isbre eller direkte avleiret av den.
- Sammensetning av morenen er avhengig av kilden materialet hentes fra, transportlengde og hvor mye vann som er tilstede under avsetning.
- Selv om massene er så harde at de kan forveksles med dårlig fjell når det bores i dem, har de ikke fjellets styrke.
Kilde: snl.no
I den anledning er Cautos Geo hentet inn til prosjektet. Selskapet instrumenterer for sikker tunneldriving, noe som vil gi en automatisk og kontinuerlig overvåking.
– Vi bruker erfaringene fra Kronstadtunnelen i Bergen. Også der var utfordringene med løsmasser stor. Vi flyttet instrumenteringen etter hvert som arbeidet gikk framover, og nå skal vi gjøre det samme i Bergåstunnelen, sier COO Atle Gerhardsen i Cautus Geo i en pressemelding.

Full stopp i arbeidet etter uvanlig funn på nye E6: – Vi må finne ut hvordan vi skal ivareta sikkerheten
Ikke forsinket
Entreprenørselskapet LNS (Leonhard Nilsen & Sønner AS) har totalentreprisen på E6 Helgeland som nå er under bygging. Prosjektleder Bernt-Jøran Reinholtsen er glad for at arbeidet i Bergåstunnelen snart starter opp igjen, men er samtidig klar på at veiprosjektet til 1,1 milliarder kroner skrider fram til tross for forsinkelsen.
– Selv om arbeidet i tunnelen er stoppet mens vi får etablert instrumentering og legger planen for den videre framdriften, fortsetter arbeidet på E6-strekningen utenfor tunnelen. Isolert sett vil derfor ikke Bergåstunnelen forsinke framdriften, og tunnelarbeidene er per dato ikke på en kritisk tidslinje, sier Reinholtsen.
Bergåstunnelen inngår i E6-prosjektet fra Svenningelv til Lien på 10,5 kilometer. Veistrekningen skal etter planen åpnes høsten 2025.
_1.jpg?chk=027D88)