Nå kan du følge med på hvor det er oppkjørte skiløyper

OPPDATERT: Dette kartet viser hvordan og når det kjøres opp løyper på Sjåmoen. Det er forskjellig farge etter hvor lenge det er siden løypa er preparert. Foto: Skjermdump fra loyper.net

OPPDATERT: Dette kartet viser hvordan og når det kjøres opp løyper på Sjåmoen. Det er forskjellig farge etter hvor lenge det er siden løypa er preparert. Foto: Skjermdump fra loyper.net

Av

Vefsn kommune har montert GPS-sender i tråkkemaskina, og nå kan du følge med på hvor det blir kjørt spor og preparert.

DEL

Sjåmoen, Ollmoen, Granmoen, Drevvatn og Mosåsen har alle løyper som er lagt inn i et datasystem.

Det er en GPS-trackingløsning som er levert av løyper.net, og utvikleren av systemet vil gjerne fortelle hvordan det hele virker.

Hattfjelldal har dette systemet i sin tråkkemaskin, og det er montert mange hundre GPS'er i løypemaskiner og snø-scootere over hele landet.

– Utviklet til Skiforeningen

– Den løsningen som Vefsn kommune bruker ble i sin tid utviklet for Skiforeningen i Oslo, forteller Gaute Langaas i FMS Nordic. De er en ledende aktør i markedet for trådløs datafangst. Selskapet har utviklet, selger og drifter fire forskjellige skyløsninger som viser dataene i sanntid.

Det er irute.net (verktøy for transportnæringen), pro-cool.net (temperaturovervåkning av kjølebiler), løyper.net (informasjonsløsning for skiløpere) og snøbrøyting.net (snøbrøyting/dokumentasjon).

Sender posisjonen

– Hver løypemaskin har montert en liten GPS-enhet som sender inn posisjonen kontinuerlig når den er koblet opp. For hver 25 meter sendes posisjonen via telenettet til en server som sitter på Telenors nettverk, forteller Langaas.

– Når dataene kommer inn så blir de «pakket ut» og sortert på de forskjellige destinasjonene. Hver destinasjon har en egen kartdatabase og løsningen sjekker hvor i løypa maskinen befinner seg. Kartdatabasen kan består av mange hundre løypesegmenter og ved hjelp av avanserte dataprogram så regner vi ut hvor maskinen er, og på hvilke løypesegment den befinner seg. Etter litt magisk utregning så vet vi at det aktuelle løypesegmentet er ferdig preparert, og da oppdaterer vi tidsinnstillingen til segmentet slik at fargen endres til grønn, som betyr oppkjørt nå, sier han.

Han legger til at den løsningen som Vefsn kommune har fått er den samme som brukes i Holmenkollen, Lugnet Falun og hos verdenscuparrangøren Ulricehamn.

Sjekk loyper.net

Send inn tekst og bilder «

DEL MED OSS: Skriv om ditt lag og din sportsopplevelse!

Artikkeltags