Gå til sidens hovedinnhold

Sparer 13.000 trailerturer årlig i Nordland - får daglige togstopp i Mosjøen: – Akkurat dette vi håpet på

Artikkelen er over 1 år gammel

Et unikt samarbeid mellom ASKO, CargoNet, Meyership og Nova Sea vil årlig gi 13 000 færre trailere på veiene i Nordland.

Det skriver ASKO i en pressemelding torsdag. Av meldingen går det fram at toget vil ha daglige stopp i Mosjøen, og at ASKO med dette bidrar til å gjenopprette et daglig togtilbud til Sør- og Midt-Helgeland.

ASKO har i lengre tid jobbet med å finne gode løsninger for leveranser til Nordland og Bodø, for å redusere både miljøbelastningen og transportkostnadene. Nå har de funnet løsningen, og ASKO Midt – Norge sin varetransport fra Trondheim til Bodø flyttes fra vei til tog. Dette unike samarbeid mellom ASKO, CargoNet, Meyership og Nova Sea vil årlig gi 13 000 færre trailere på veiene i Nordland.

Næringsmiddeltog

Ut over ASKO og Nova-Sea sitt eget transportbehov, vil den total kapasiteten og potensialet for andre kunder også øke, med 52 trailere i daglig transport til og fra Nordland. Toget vil ha daglige stopp i Mosjøen, og med dette gjenopprette et daglig togtilbud til Sør- og Midt-Helgeland. For Mo i Rana, Fauske og Bodø vil den totale godstogkapasiteten øke med 50 prosent. De ekstra togavgangene starter 1. april.

Selv om hovedtraseen er Trondheim – Bodø tur/retur, har CargoNet også mulighet for å kjøre godset helt til Oslo, påpeker Jørn A. Endresen, administrerende direktør i ASKO Midt-Norge i pressemeldingen.

Trygg, kostnadseffektiv og miljøvennlig

Miljøgevinsten av å overføre varetransport fra vei til bane er stor, og for Nordlandsbanen alene utgjør den årlig reduksjon på mer enn 6000 tonn CO₂. I tillegg reduseres belastningen på veinettet og det blir tryggere for dem som kjører bil.

-Avtalene gjør at vi nå kan overføre mer av vår varetransport fra vei til bane. På den måten sparer vi både veinettet, kostnader og miljø, sier Endresen.

Markedssjef Leif Sagen i Meyership betegner dette som et fantastisk prosjekt.

– Det var akkurat dette vi håpet på da vi investerte 170 millioner kroner i Helgelandsterminalen Mo i Rana, i tillegg til utbedringer ved terminalen vår i Mosjøen, understreker han.

ASKO

  • ASKO har 13 regionale selskap i Norge og leverer varer over hele landet.
  • Med 600 lastebiler på veien hver dag er ASKO en av Norges største transportbedrifter.
  • Deres sortiment består av ca. 30.000 ulike varer innenfor tørrvarer, kjøl-/ferskvarer, frysevarer, nonfood, vin, brennevin, legemidler og bilrekvisita.



Kommentarer til denne saken