Hos SpareBank 1 Helgeland har flere kunder meldt at de mottar telefonsamtaler fra noen som utgir seg for å være fra politiet. Det opplyser banken selv i en pressemelding.
Svindlerne innleder ifølge banken samtalen med at det er oppført en lånesøknad i deres navn, og vil verifisere dette. Kundene blir så satt over til «SpareBank 1 Sikkerhet», hvor forsøket på svindel fortsetter. Kundene blir deretter oppfordret til å oppgi innloggingsinformasjon, engangskoder og overføringer via Vipps. På denne måten forsøker svindlerne å tømme kontoene, og i en del tilfeller blir svindelen gjennomført.
– De som ringer opp er sterkt manipulerende og høres overbevisende ut. Deres intensjon er å stresse og villede bankkunder. På grunn av at vi har opplevd flere tilfeller på kort tid, og at det nærmer seg påskeferie, advarer vi nå mot disse svindlerne, sier Majken Hauknes, kommunikasjonssjef i SpareBank 1 Helgeland.
– Verken vi, politiet, eller noen andre banker, vil be kunder om å oppgi BankID- informasjon, passord eller koder. Oppfordringen vår hvis man kommer opp i en slik situasjon er å stoppe opp og tenk deg om. Lurer du på noe, så ta kontakt med banken, sier Hauknes.
Her er bankens råd for å unngå svindel:
- Aldri oppgi BankID-informasjon eller passord, uansett hvem som ber om det – enten det er bank, familie, venner eller andre.
- Ha i bakhodet at banken din aldri vil be deg om å oppgi koder og passord. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis en svindler.
- Har du en dårlig magefølelse eller oppdager at du er utsatt for svindel? Ta kontakt med banken din umiddelbart! Jo kortere tid det tar før banken får beskjed, jo raskere kan de agere og stoppe transaksjonen.
- Snakk med andre, spesielt eldre, om metodene svindlerne bruker. En av de mest effektive måtene vi kan bekjempe denne type kriminalitet på, er å spre informasjon.
- Sørg for å bytte passord på e-post, Facebook, Instagram mv. regelmessig, og unngå å ha samme passord flere steder.