Gå til sidens hovedinnhold

"Snøfokk stenger nye E6 - etterkommerne våre er blitt svakere enn forgjengerne"

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Jeg ser at NRK Nordland har reportasje om stengning av E6 Mjåvatn pga. snøfokk. Vegvesenets ingeniør Rainer Smedseng uttaler seg med å si at de ikke har planer om tiltak for å skjerme veien. Senterpartiets nye kanon i Vefsn formannskap, Trond Bjørkås, krever tiltak, noe jeg er helt enig med ham i.

Jeg er snart 69 år og har vokst opp med vegvesenet i nabolaget. Denne organisasjonen har aldri overbevist meg om sin dyktighet, men det skjenet helt ut i 1980 da de sluttet å holde seg med vegvokterne som hadde hver sin del av veien å holde ved like. For Mjåvatnets del har den sterke østavinden vært et evig problem. Fram til 1970-tallets slutt fantes det en rekke med snøskjermer av tre som sto nede ved fjæra, ca. 50 meter fra riksveien. De ble demontert om våren, stablet mot et tre og satt opp igjen i oktober. De beskyttet riksveien godt, utenom orkanen den 8. januar 1965. Da var det en meter med løs snø. Verst var det i Osen. Men det fantes også en rekke snøskjermer der. I vår tid gjør alle campingvognene denne jobben helt greit, mens E6 er hevet med hele fem meter.

Vintrene er mye lettere enn i min barndom. Snømengden i år er en halv meter. Brøytebilene er fire ganger så sterke som i gamle dager. Etter katastrofevinteren 1980-81, ble det installert bommer ved Sandvik og Bladnesmyra. Disse mangler på nyveien.

Feilene kan oppsummeres slik: Etterkommerne våre er blitt svakere enn forgjengerne. HMS-regler hindrer folk i å være modige i snøfokk. Sjåførene i min barndom brydde seg ikke om risiko, fordi de hadde krigen nært innpå seg. Ingen ble skadet, så vidt jeg vet. Selv om alle plogbilene kjører med seks skarpe lys bakover og åtte blinkers på taket, så stenger de heller veien enn å kjøre kolonne.

Smedseng burde prøve å sette opp nye snøskjermer i tre som er et miljøriktig materiale. Plast har vært prøvd. Gutten bør rådføre seg med eldre folk som husker hvor de gamle skjermene sto. Hvis han gjør dette, tenker jeg at problemet burde bli løst. Med tanke på kommuneveiene, mener jeg at alle brøytesjåførene må sendes på kurs for å lære å brøyte riktig, tatt i betraktning av den store forskjellen i dyktighet.

Per Kr. Steinmo

Les også

Bussjåfører roper varsku om nye E6 nord for Mosjøen: – Enkelte steder har forholdene blitt verre

Les også

Lastebil blåste av veien på E6 – en person er fastklemt

Kommentarer til denne saken