Gå til sidens hovedinnhold

To norske satellitter skutt opp fredag - skal bedre sikkerheten langs kysten

Artikkelen er over 4 år gammel

[AN] Fredag ble Kystverkets to satellitter, Norsat-1 og Norsat-2 skutt opp med en russisk rakett. Utskytingen skjedde fra Bajkonur i Kasakhstan. Satellittene skal erstatte to aldrende satellitter som ble skutt opp i 2010 og 2014. Innretningene bidrar til å overvåke skipstrafikken langs norskekysten.

Trafikkbilde

- En av Kystverkets hovedoppgaver er å sørge for sikker seilas og forebygge ulykker til sjøs. Trafikkovervåkning er en viktig del av dette arbeidet. Gjennom Kystverkets AIS-system, samler Kystverket verdifull informasjon om skipstrafikken, skriver Kystverket på sine egne hjemmesider.

- Satellitter gir oss muligheten til å ha et detaljert trafikkbilde også langt til havs, legger de til.

Ifølge Kystverket er det spesielt viktig at norske myndigheter overvåker skip med last som kan forårsake store konsekvenser langs kysten, dersom en ulykke skulle skje. På 90-tallet var det flere ulykker og forlis langs norskekysten. Blant annet flere fiskebåter, bulkbåter, og det russiske krigsskipet Murmansk i 1994. Kystverket håper at en utvidet overvåkning via AIS-systemet vil hindre at slikt skal skje igjen.

Signaler

- Trafikkinformasjonen samlet via AIS brukes blant annet i Kystverkets sjøtrafikksentraltjenester. Dataene brukes også av Hovedredningssentralen, Politiet, Tollvesenet, Fiskeridirektoratet, Forsvaret og Kystvakten. God kunnskap underveis om skipets seilas gir myndighetene mulighet for å sette i verk risikoreduserende tiltak og hjelpe skipet i tide hvis det skulle bli nødvendig. Med AIS-data kan man også organisere redningsaksjoner, oppdage ulovlig fiske og spore oljesøl fra skip, heter det fra Kystverket.

Allerede fredag formiddag var det ventet at de to satellittene ville levere signaler til AIS-systemet. Kystverket planlegger å sende opp AISSAT-3 senere i år, eller neste år. Da AN var i kontakt med Marianne Moen ved Norsk Romsenter rundt klokken 13.30, hadde de allerede kontakt med Norsat-1.

NorSat-1 og NorSat-2

Vekt: 16 kg
Bredde: 23 cm (uten solcellepanel)
Høyde: 39 CM
Lengde NorSat-1: 44 cm (uten solcellepanel)
Lengde NorSat-2: 45 cm (uten solcellepanel)
NorSat-1 pris: 25 millioner kroner (Norsk Romsenter)
NorSat-2 pris: 25 millioner kroner (Kystverket)
Pris oppskytning: 10 millioner kroner
NorSat-1 nyttelast: AIS-mottaker (forbedret) for overvåkning av skipstrafikk. CLARA måleinstrument for total solinnstråling. Langmuir nåleprober for måling av romvær
NorSat-2 nyttelast: AIS- mottaker (forbedret) for overvåkning av skipstrafikk. VDES sender og mottaker.
Bane: Solsynkron, høyde ca 600 km
Bakkestasjoner: Svalbard og Vardø
Dekning: 14 ganger i døgnet over norske havområder

Kommentarer til denne saken